Ee­va Nik­ki­lä-Kii­pu­la / STT

– Pan­de­mi­oi­ta hoi­ta­vat ih­mi­set ja in­hi­mil­li­set voi­ma­va­rat ovat krii­sin­hal­lin­nan ja va­rau­tu­mi­sen ko­vaa ydin­tä. Krii­sin­hal­lin­ta vaa­tii jak­sa­via työn­te­ki­jöi­tä, laa­ja-alais­ta osaa­mis­ta, toi­mi­vaa tie­don­vä­li­tys­tä ja ky­kyä toi­mia luo­vas­ti yh­teis­työs­sä va­kiin­tu­neis­ta käy­tän­nöis­tä poik­ke­a­vil­la ta­voil­la. Mei­dän tu­lee ym­mär­tää va­rau­tu­mi­nen niin, et­tä se kat­taa myös in­hi­mil­li­set ja tie­toon liit­ty­vät te­ki­jät, sa­noo tut­ki­mus­joh­ta­ja Vil­le-Pek­ka Sor­sa Hel­sin­gin yli­o­pis­tos­ta tie­dot­tees­sa.

Täy­del­lis­ten ra­joi­tus­ten si­jaan on tut­ki­joi­den mu­kaan ke­hi­tet­tä­vä uu­den­lais­ta sään­te­lyä ja me­ka­nis­me­ja, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat yk­si­lö­koh­tai­sem­man har­kin­nan eri ih­mis­ten ti­lan­tei­den mu­kaan. Esi­mer­kik­si muis­ti­sai­raal­le on taat­ta­va oi­keus ta­va­ta per­het­tään ja ys­tä­vi­ään vaa­ran­ta­mat­ta hä­nen tai mui­den ter­veyt­tä.

Las­ten ja nuor­ten koh­dal­la on tur­vat­ta­va yh­tei­söl­li­syys ja jat­ku­va laa­du­kas vuo­ro­vai­ku­tus opet­ta­jien ja ver­tais­ten kans­sa, kun ra­joi­tuk­sia sää­de­tään ja pan­naan toi­meen.

Op­pi­lai­den op­pi­mi­nen ja hy­vin­voin­ti riip­pu­vat opet­ta­jien osaa­mi­ses­ta so­vit­taa oh­jaus­taan op­pi­lai­den tar­pei­siin, ha­vai­ta haa­voit­tu­vuut­ta ai­heut­ta­via ti­lan­tei­ta ja tar­jo­ta tar­pei­siin vas­taa­vaa tu­kea myös etä­o­pe­tus­ti­lan­teis­sa.

Lap­si­per­heel­lis­ten hy­vin­voin­tia haas­toi­vat tut­ki­joi­den mu­kaan juu­ri etä­o­pe­tus ja las­ten ruo­ka­huol­to ai­kuis­ten päi­vä­työn ohel­la. Osal­la oli ko­to­na puut­teel­li­set ti­lat ja vä­li­neet etä­työ­hön ja -ope­tuk­seen. Las­ten ja nuor­ten oi­keus op­pi­mi­seen ja tar­pei­den mu­kai­seen op­pi­mi­sen tu­keen vaa­ran­tui, mikä ky­see­na­lais­ti yh­den­ver­tai­suut­ta.

Tut­ki­jat muis­tut­ta­vat, et­tä di­gi­taa­li­sia pal­ve­lu­ja suun­ni­tel­ta­es­sa täy­tyy ot­taa huo­mi­oon ryh­mät, joi­den on haas­ta­vaa hoi­taa asi­oi­ta di­gi­taa­li­ses­ti.

Ikään­ty­nei­den pe­rus- ja ih­mi­soi­keuk­siin koh­dis­tui tut­ki­joi­den mu­kaan lu­kui­sia ra­joi­tuk­sia, jois­ta osa oli vail­la oi­keu­del­lis­ta pe­rus­taa.

Ikään­ty­nei­den ko­ke­muk­set liik­ku­mi­seen ja ta­paa­mi­siin koh­dis­tu­neis­ta suo­si­tuk­sis­ta ja ra­joi­tuk­sis­ta vaih­te­li­vat suu­res­ti. Ko­ke­muk­set koh­tuut­to­muu­des­ta tai epä­oi­keu­den­mu­kai­suu­des­ta kos­ki­vat yleen­sä joko hoi­va­ko­tien vie­rai­lu­kiel­to­ja ja lä­hei­syy­den ra­joit­ta­mis­ta tai sitä, et­tä suo­si­tuk­set ei­vät huo­mi­oi­neet ikään­ty­vien elä­män­ti­lan­tei­den eri­lai­suut­ta ja ra­joit­ti­vat si­ten hei­dän mah­dol­li­suuk­si­aan aut­taa esi­mer­kik­si mui­ta tu­kea tar­vit­se­via ikäih­mi­siä.

Hoi­va­ko­deis­sa muis­ti­sai­rai­den ar­jes­sa ra­joi­tuk­set nä­kyi­vät muun mu­as­sa mer­ki­tyk­sel­li­sen ja hy­vin­voin­tia tu­ke­van toi­min­nan kes­key­ty­mi­se­nä.

Toi­min­taan, liik­ku­mi­seen ja ta­paa­mi­siin koh­dis­tu­neet ra­joi­tuk­set vai­kut­ti­vat kog­ni­tii­vi­seen, fyy­si­seen ja psy­ko­so­si­aa­li­seen hy­vin­voin­tiin.