STT

Lii­al­li­nen ne­tin­käyt­tö on li­sään­ty­nyt eri­tyi­ses­ti ty­töil­lä kai­kil­la kou­lu­as­teil­la, sel­vi­ää Ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin lai­tok­sen (THL) tuo­rees­ta tut­ki­muk­ses­ta.

Vuo­sien 2017–2023 vä­li­se­nä ai­ka­na lii­al­li­nen ne­tin­käyt­tö yli kak­sin­ker­tais­tui lu­ki­os­sa opis­ke­le­vil­la ty­töil­lä. Ylä­as­teel­la tyt­tö­jen lii­al­li­nen ver­kon­käyt­tö lä­hes kak­sin­ker­tais­tui.

Tu­lok­set käy­vät il­mi THL:n vä­es­tö­tut­ki­muk­sis­ta, jois­sa on käy­tet­ty ai­neis­to­na joka toi­nen vuo­si to­teu­tet­ta­vaa Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyä. Tut­ki­mus pe­rus­tuu las­ten ja nuor­ten it­se ra­por­toi­miin oi­rei­siin.

Lii­al­li­sel­la ne­tin­käy­töl­lä tar­koi­te­taan THL:n mu­kaan sel­lais­ta ne­tin­käyt­töä, jo­hon ku­luu pal­jon ai­kaa, jon­ka ra­joit­ta­mi­nen on han­ka­laa ja jos­ta ai­heu­tuu käyt­tä­jäl­le on­gel­mia.

– On vai­kea an­taa var­maa vas­taus­ta sii­hen, mik­si juu­ri ty­töil­lä lii­al­li­nen ne­tin­käyt­tö on li­sään­ty­nyt voi­mak­kaas­ti. Yk­si mah­dol­li­nen syy on so­si­aa­li­sen me­di­an käy­tön li­sään­ty­mi­nen ty­töil­lä, ker­too tie­dot­tees­sa THL:n tut­ki­mus­pääl­lik­kö Ol­li Ki­vi­ruu­su.

Ne­tin­käyt­töön kuu­luu THL:n mu­kaan esi­mer­kik­si so­si­aa­li­sen me­di­an käyt­tö, pe­laa­mi­nen ja net­ti­vi­de­oi­den kat­so­mi­nen.

– Vas­taa­vas­ti po­jil­la pe­laa­mi­nen on ta­val­li­sem­pi ne­tin­käy­tön muo­to ja sii­nä ei eh­kä ole enää ta­pah­tu­nut niin mer­kit­tä­vää kas­vua.

Ne­tin lii­al­li­nen käyt­tö on yh­tey­des­sä vä­häi­seen lii­kun­taan ja nuk­ku­mi­seen sekä opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen vai­keuk­siin. Sa­moin lii­al­li­sel­la käy­töl­lä on sel­vä yh­teys mie­len­ter­vey­den on­gel­miin, ku­ten ah­dis­tus- ja ma­sen­nu­soi­rei­luun.

– Tu­lok­set voi­vat vii­ta­ta sii­hen, et­tä lii­al­li­sen ne­tin­käy­tön li­sään­ty­mi­nen voi ol­la yk­si mah­dol­li­nen te­ki­jä eri­tyi­ses­ti tyt­tö­jen li­sään­ty­nei­den mie­len­ter­vey­son­gel­mien taus­tal­la, Ki­vi­ruu­su to­te­aa.

– Toi­saal­ta on muis­tet­ta­va, et­tä täl­lai­ses­sa yh­teyk­siä ha­vain­noi­vas­sa tut­ki­muk­ses­sa ei voi ve­tää sel­kei­tä joh­to­pää­tök­siä eri te­ki­jöi­den vai­ku­tus­suh­teis­ta tai vai­ku­tus­ten suun­nas­ta.

Tut­ki­muk­ses­sa lii­al­li­sel­la ne­tin­käy­töl­lä oli yh­teys ly­hy­em­pään yö­u­neen ja vä­häi­sem­pään lii­kun­taan. Lii­al­li­nen käyt­tö joh­ti myös vai­keuk­siin lu­ke­mi­seen, las­ke­mi­seen tai kir­joit­ta­mi­seen liit­ty­vis­sä teh­tä­vis­sä.

THL:n mu­kaan lii­al­li­sen ne­tin­käy­tön hal­lin­nas­sa ja on­gel­man rat­kai­se­mi­ses­sa tu­lee huo­mi­oi­da myös nuor­ten ko­ke­muk­set.

– On tär­ke­ää, et­tä nuor­ten omia ko­ke­muk­sia ne­tin­käyt­töön liit­ty­en kuul­laan ja py­ri­tään yh­des­sä löy­tä­mään ra­ken­ta­vas­ti rat­kai­su­ja ti­lan­tee­seen, sa­noo tie­dot­tees­sa THL:n tut­ki­mus­pääl­lik­kö Juu­lia Paa­vo­nen.