Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastelu kattaa noin 200 kilometriä pitkän tieosuuden, joka kulkee Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien ja yhteensä yhdentoista eri kaupungin tai kunnan alueella. Työssä kartoitettiin tieosuuden nykytilaa alueen kunnille, urakoitsijoille ja muille sidosryhmille suunnatulla kyselyllä sekä maastokäynnillä. Viiden viime vuoden aikana tapahtuneista onnettomuuksista laadittiin onnettomuusanalyysi. Nykytila- ja onnettomuusanalyysin perusteella koottiin ehdotus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa.
Työ pyrkii osaltaan vastamaan tieliikenneturvallisuuden nollavisioon, jonka mukaisesti liikennekuolemien määrä vähenee nollaan vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi Suomi on sitoutunut puolittamaan tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrän vuoden 2019 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Viimeisen viiden vuoden aikana tieosuudella on tehty paljon turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Jakson aikana on muun muassa avattu uusia ohituskaistoja, parannettu liittymiä ja lisätty riista-aitoja. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä tieosalla on ollut laskusuuntainen viimeisen viiden vuoden aikana.
Vuosien 2019–2023 aikana tieosuudella tapahtui yhteensä 511 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta, joista 122 johti henkilövahinkoon. Vuosina 2019–2023 tapahtui keskimäärin 24,4 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuodessa, kun vuosina 2014–2018 tämä lukumäärä oli keskimäärin 30,8.
Yleisimmät onnettomuustyypit olivat liittymäonnettomuudet, jotka muodostivat 43 prosenttia henkilövahinko-onnettomuuksista kyseisellä aikavälillä. Liittymäonnettomuuksia tapahtui vuosittain keskimäärin 14,4 vuosina 2014-2019, kun taas vuosina 2019-2023 niitä tapahtui keskimäärin 9,4 vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana valtatien 8 liittymäjärjestelyjä onkin parannettu monessa kohdassa.
Viiden vuoden ajanjaksolla (2019-2023) onnettomuuksissa kuoli yhteensä yksitoista ihmistä, joista suurin osa kohtaamisonnettomuudessa. Vaikka loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on pysynyt samana.
Liikenneturvallisuustarkastuksessa listattiin yli sata toimenpidettä, joilla valtatien 8 turvallisuutta voidaan parantaa edelleen. Suurin osa näistä on pieniä, helposti toteutettavia korjaus- ja parantamistoimenpiteitä. Toimenpiteet sisältävät muun muassa liittymäjärjestelyjen parantamista, saarekkeiden rakentamista liittyville teille, riista-aitojen korjaamista, tien uudelleen asfaltointia sekä liikennemerkkien ja heijastinvarsien lisäämistä.
Toimenpiteiden laskennallinen säästö henkilövahinko-onnettomuuksissa on 0,372 onnettomuutta vuodessa, ja niiden arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 320 000 euroa. Valtatielle 8 on myös jo olemassa olevia kehittämissuunnitelmia, jotka tulevat toteutuessaan parantamaan tien turvallisuutta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus aikoo toteuttaa esitettyjä toimenpiteitä resurssiensa rajoissa. Suuri osa toimenpiteistä on helposti toteutettavia pieniä toimenpiteitä, mutta osa toimenpiteistä edellyttää jatkosuunnittelua. Työ liikenneturvallisuuden parantamiseksi aloitetaan jo tänä vuonna korjaamalla tiestötiedoissa havaitut virheet, mikä auttaa muiden parannustoimenpiteiden toteuttamisessa. Vuoden 2025 aikana tavoitteena on toteuttaa uusia liikennemerkkejä, tiemerkintöjä sekä riista-aidan korjaustöitä.