Otanlahden kasvatti nousi kulttuurivaikuttajaksi: ”Kotisohva tapahtumien suurin kilpailija”
Katja Leppäkoski aloitti Raumalla Festivon apulaisena. Tätä nykyä hän johtaa menestynyttä Turun Logomoa.
Marko Leppänen
Nuori ja ahkera raumalaislähtöinen opiskelija Katja Leppäkoski auttoi 1990-luvun alkupuolella Festivon Timo Katilaa muun muassa käsiohjelmissa, teosesittelyissä ja lipunmyynnissä. Vaikka Leppäkoski oli harrastanut intohimoisesti musiikkia koko nuoruuden, hän tiesi, että työuraa siitä ei urkenisi.
– En ollut tarpeeksi lahjakas muusikoksi, enkä tarpeeksi innokas harjoittelijakaan. Tykkään tehdä juuri tuollaista nopeatempoista työtä kuin silloin Festivon yhteydessä, Leppäkoski kertoo.
Se on kantanut pitkälle. Leppäkoski on toiminut merkittävissä kulttuurialan tehtävissä, kuten Pori Jazzien, Helsingin Musiikkitalon, Kulttuuritehdas Korjaamon ja viimeksi Turun Logomon toimitusjohtajana.
Leppäkosken musiikkitaidot hioutuivat muun muassa Tarvonsaaren koulun musiikkiluokalla ja Rauman poikasoittokunnassa.
– Rauman musiikkielämä oli yllättävän vilkasta jo 1980-luvulla. Tyttöbändimme Irtonumero keikkaili ympäri Suomea.
Leppäkoski kävi peruskoulun Lyseossa, mutta hän kirjoitti ylioppilaaksi Uotilanrinteen lukiosta. Kun suurin osa koulukavereista lähti opiskelemaan Turkuun, hän suuntasi Jyväskylän yliopistoon musiikkitieteen pariin.
– Sain Jyväskylään kortteja, että mitä sinne Lappiin kuuluu, Leppäkoski naurahtaa.
Peräti 15 vuoden ajanjakso Pori Jazzin parissa oli todellinen kulttuurialan korkeakoulu.
– Kun menin Musiikkitaloon klassisen musiikin pariin 2012, kuvittelin tietäväni aika paljon ihmisten johtamisesta. Jäykkään ja byrokraattiseen maailmaan hyppääminen otti kuitenkin aikansa.
Leppäkoski aloitti Turun Logomon toimitusjohtajana viime vuoden maaliskuussa. Logomon kunnianhimoisena tavoitteena on olla Euroopan paras tapahtumatalo vuonna 2025.
Leppäkoski uskoo tapahtuma-alan tulevaisuuteen, vaikka ihmisten taloudellinen tilanne ja sohvan koukuttava vetovoima ovatkin vahvoja ”vastustajia”.
– Koko musiikkibisnes on aika polarisoitunutta. Isot ja tunnetut nimet vetävät ja toisaalta marginaalimusiikilla- ja projekteilla on oma yleisönsä, mutta keskikastissa näkee hiipumista.
– Paikka pitää ansaita aina uudelleen, ja jokainen vuosi alkaa alusta. Ihmiset ovat entistä tarkempia, että mihin he rahansa laittavat.
Leppäkosken vanhemmat hankkivat aikanaan Eurajoelta mökin, joka on edelleen suvun ahkerassa käytössä. Vanhan Rauma ja varsinkin sen käsityöliikkeet ja kirpparit ovat lasten suosikkeja.
Kun Leppäkoski oli perheineen viettämässä joulua Raumalla, he leikittelivät siskon kanssa ajatuksella eläkepäivistä Rauman maisemissa.
– Mietimme, että löytyisikö Vanhasta Raumasta joku kiva puutalo kimppa-asumiseen. Järjestettäisiin sinne sellainen vanhojen setien ja tätien punaviinikerho.