Rau­mal­ta Py­hä­ran­nan kaut­ta Ruot­siin kul­ke­vat kak­si Fen­no-Skan -säh­kö­kaa­pe­lia ovat myös Rau­man tu­le­vien in­ves­toin­ti­hank­kei­den kan­nal­ta elin­tär­kei­tä.

Me­ri­kaa­pe­lit yh­dis­tä­vät Ruot­sin ja Suo­men kan­ta­ver­kot suur­jän­ni­te­ta­sa­vir­ta­yh­tey­del­lä. Suo­mes­sa kaa­pe­li al­kaa Rau­mal­ta ja se las­kee me­reen Py­hä­ran­nan Riht­nie­mes­sä, jos­ta se kul­kee Poh­jan­lah­den poh­jaa pit­kin Ruot­siin. En­sim­mäi­nen me­ri­kaa­pe­liyh­teys otet­tiin käyt­töön vuon­na 1989 ja toi­nen vuon­na 2011.

Fen­no-Skan 2 -yh­teys vi­oit­tui mel­kein heti käyt­töö­not­ton­sa jäl­keen use­ak­si kuu­kau­dek­si lai­van ank­ku­rin vau­ri­oi­tet­tua kaa­pe­lia.

Suo­men­lah­del­la tur­val­li­suus­ti­lan­ne on jat­ku­vas­ti ki­ris­ty­nyt ja sai uu­sim­mat kon­fik­tin­sa jou­lu­na, kun säh­kö- ja tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lei­ta kat­ko­nut tank­ke­ri Eag­le S otet­tiin Suo­men alu­e­ve­sil­lä vi­ra­no­mais­ten hal­tuun. Lai­va­lii­ken­ne Suo­men­lah­del­la on vil­kas­ta ja on­kin sel­vää et­tä alu­een val­von­taa tul­laan li­sää­mään Nato-mai­den toi­mes­ta. Al­ku­vii­kol­la Hel­sin­gis­sä pi­det­ty Itä­me­ren Nato-mai­den joh­ta­jien huip­pu­ko­kous on yk­si as­kel koh­ti tii­viim­pää val­von­taa.

Rau­man­me­ri on huo­mat­ta­vas­ti hil­jai­sem­pi lai­va­lii­ken­teen osal­ta. Sil­ti val­von­taa myös täl­lä me­ri­a­lu­eel­la on syy­tä li­sä­tä, sil­lä kaa­pe­lin kat­kai­suun ei tar­vi­ta kuin yk­si ank­ku­ri.

Säh­kö­kaa­pe­lien li­säk­si me­re­na­lai­set tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lit ovat yk­si mo­der­nin yh­teis­kun­nan sel­kä­ran­gois­ta. Nii­den kaut­ta kul­kee val­ta­va mää­rä tie­toa, joka on elin­tär­ke­ää niin ta­lou­den kuin tur­val­li­suu­den kan­nal­ta. Näi­den kaa­pe­lei­den va­hin­goit­tu­mi­nen, ta­hal­li­nen sa­bo­toin­ti tai ky­vyt­tö­myys var­mis­taa nii­den toi­min­ta­ky­ky voi­si ai­heut­taa mer­kit­tä­viä on­gel­mia.

Rau­mal­le on suun­nit­teil­la mit­ta­via puh­taan ener­gi­an in­ves­toin­te­ja, jot­ka no­jaa­vat vah­vas­ti toi­min­ta­var­maan säh­kön­saan­tiin. Rau­mal­la si­jait­se­va ko­ti­mai­sen run­ko­ver­kon ase­ma on yk­si kes­kei­nen syy, mik­si seu­tu on kiin­nos­ta­va ener­gi­aa vaa­ti­vil­le in­ves­toin­neil­le. Ja me­ri­kaa­pe­lit Ruot­siin var­mis­ta­vat säh­kön­saan­nin myös sil­loin, kun Suo­men ener­gi­an­tuo­tan­nos­sa on häi­ri­öi­tä.

Samu Vah­te­ris­to