Rauman seudun ravintoloiden alkuvuosi pelättyä parempi
Kaikkien toive tulevalle kesälle on paras myynninedistäjä eli aurinkoinen ja lämmin sää
Samu Vahteristo
Rauman seudulla ravintoloiden alkuvuosi on UutisRauman kyselyn mukaan mennyt odotuksia paremmin. Korkea inflaatio, raaka-aineiden ja sähkön hinnannousut ovat yksi tekijä. Toisaalta asiakkaiden tiukempi taloustilanne juuri hintojennousun takia vaikuttavat ravintolakäyttäytymiseen. Usein ulkona syöminen ja varsinkin alkoholin kuluttaminen ravintolassa ovat ensimmäisiä karsittavia kohteita.
Ravintola Kalatorin yrittäjä Jari Salli kertoo alkuvuoden olevan perinteisesti hiljaisempaa aikaa ja siihen osataan varautua.
– Myynnillisesti olemme samalla tasolla kuin ennenkin joten mielestäni normaalista poikkeavaa ei ole havaittavissa. Ostokäyttäytymisessäkään en suurempia muutoksia näe ainakaan meidän tuotteissa.
Tuleva kesä arveluttaa ja siinä säätila näyttelee tärkeää roolia.
– Toivotaan lämmintä kevättä, joka saisi ihmiset liikkeelle. Tapahtumia näyttää Raumalle nyt tulevan, mikä on hyvä juttu.
Buena Vistan Tuomas Toivanen kertoo ravintolan alkuvuoden olleen poikkeuksellisen vilkas.
– Meillä on ollut poikkeuksellisen vilkas alkuvuosi, mistä olen luonnollisesti hyvin kiitollinen asiakkaillemme ja tietty kiitos kuuluu myös osaavalle henkilökunnallemme. Olemme myös panostaneet markkinointiin aikaisempia vuosia enemmän.
Suuria muutoksia asiakkaiden ostokäyttäytymisessä ei Toivasen mukaan ole. Alkoholituotteita myydään hieman aiempaa vähemmän, mutta ruokaa taasen enemmän.
– Vaikka alkoholin myynti on määrällisesti hieman laskenut, asiakkaat ovat mielestäni tulleet laatutietoisemmiksi ja nykyään nautitaan tasokkaampia juomia, kuten premiumviinejä.
Buena Vista laajentaa kesällä merenrannan uuteen ravintolaan ja siksi odotukset kesästä ovat korkealla.
– Odotamme aurinkoista kevättä ja kesää, joilloin saamme toivottavasti mahdollisimman paljon matkailijoita ja myöskin paikallisia asiakkaita liikkeelle. Olemme käynnistelemässä Marina Vistan toimintaa Syväraumanlahdessa, mikä lisännee myös Rauman vetovoimaisuutta matkailukohteena.
Wanhan Rauman kellarin Petri Lehtinen kertoo alkuvuoden olleen pelättyä parempi.
– Ehkä perhejuhlia oli vähemmän ja se näkyi varsinkin sunnuntaiden osalta. Toisaalta yritysmaailma oli vähän enemmän liikenteessä verrattuna viime vuoteen.
Maaliskuussa Olkiluodon revisio näkyi ravintoloissa pienenä piristymisenä.
– Kesästä toivotaan vilkasta, mutta kyllä kyllä yksityistalouksien tilanne huolestuttaa.
Fresco Ravintoloiden Laura Avikainen pitää alkuvuotta perinteisesti talvihorroksen aikana.
– Paljon on silti positiivisia merkkejä ilmassa. Juhlia ja muita tilaisuuksia on järjestetty normaaliin tapaan myös alkuvuonna.
Fresco Ravintoloiden useat lounasravintolat kulkevat omaa rataansa. Etätyön suosiminen alkaa pikkuhiljaa tasaantua ja nyt huomioidaan myös tärkeät kohtaamiset lounaspöydässä.
– Kotona pakasteiden sulattelun sijaan on mukava päästä valmiiksi katettuun monipuoliseen lounaspöytään.
– Tietenkin lakoilla on vaikutuksensa normaaliin toimintaan ja nähtäväksi jää missä vaiheessa ne alkavat vaikuttaa myös juhlien ja tilaisuuksien järjestämiseen.
Avikainen nostaa esille asiakkaiden kasvavan kiinnostuksen kiertotalouteen ja ruokahävikkiin.
– Esim. hävikkiruuan kysyntä ja myynti on lisääntynyt viime aikoina. Moni on onnellinen, ettei tarvitse ostaa raaka-aineita eikä valmistaa omalla energialla iltaruokiaan.
Kesältä Frescossa toivotaan kaikilta panostusta kotimaan matkailuun.
– Suomen talouden tilaan voidaan vaikuttaa positiivisesti suosimalla kotimaan matkailua. Kokemuksista ei tarvitse silti tinkiä. Olisi hienoa, jos rahaa osattaisiin käyttää myös omassa maakunnassa. Myös kestävyyden kannalta katsottuna lähimatkailu esimerkiksi Vanhassa Raumassa ja saaristossa on hyvä asia.
Kolmea ravintolaa Raumalla pyörittävä Teemu Knuutila pitää alkuvuotta ennakkoodotuksia parempana.
– Alkuvuosi on aina hiljainen, mutta meillä Krouvissa alkuvuosi oli vilkas. Savilanpuistoon tehtiin uudistuksia ja yritetään saada sitä profiloitua vähän nuorempaan makuun, Knuutila kertoi.
Asiakkaiden maksukyvyn heikkenemistä Knuutilan mukaan ei näy ravintoloissa.
– Väki liikkuu, mutta kulutustottumukset ovat muuttuneet. Viina on vaihtunut viineiksi ja oluiksi.
Knuutila ylläpitää myös Rauman saaristokohteita, joten kesä on erittäin tärkeä sesonki. Saaristossa erityisesti aurinkoisen ja pilvisen viikon ero asiakkaiden määrässä on suuri.
Bar Hehkun Joonas Lauronen sen sijaan näkee suuren eron varsinkin tammi-helmikuun osalta.
– Meillä Hehkussa tämän vuoden alku on näyttäytynyt huomattavasti rauhallisempana kuin aikaisemmat vuodet. Nyt selkeästi ei tavata arkena ystäviä ja käydä sillä yhdellä lasillisella. Satsataan vain viikonloppuun.
Kaikkien kustannusten nousu on ajanut kuluttajan miettimään rahan riittävyyttä. Kesän osalta tärkeintä on Laurosen mukaan saada aurinkoisia kelejä.
Eurajoen pubin Jaakko Soukainen on samoilla linjoilla Hehkun Laurosen kanssa.
– Myynti on laskenut viime vuoteen verrattuna. Uskon, että asiakkaat miettivät entistä tarkemmin omaa talouttaa ja baarissa käynti jätetään herkästi väliin.