RMC palkkasi viime vuonna 90 ihmistä lisää - ”Osaaminen on kaiken ydin”
Raumalla rakennetaan nyt kolmea laivaa rinnakkain. Toinen “tasmanialainen” valmistuu talvipakkasessa nopeammin kuin ensimmäinen kesäkeleillä.
Janne Rantanen
Rauman telakalla on takana suurten muutosten vuosi. Viime vuoden maaliskuussa aloittanut toimitusjohtaja Mika Nieminen sanoo nähneensä heti taloon tullessaan, mitä RMC kipeimmin tarvitsee.
– Osaaminen on kaiken ydin. Sen lisäämisen ja monipuolistamisen eteen alettiin tehdä töitä ensimmäisenä päivänä. Katsottiin laivanrakennuksen prosessi läpi ja kartoitettiin mitä on parannettava. Sitten käytiin henkilökohtaiset osaamiskeskustelut ja tehtiin suunnitelmat koulutuksesta. Tältä pohjalta ruvettiin rekrytoimaan osaajia, kertoo Nieminen.
Viime vuonna pestattiin 90 ihmistä lisää. RMC:n palkkalistoilla on lähes 300 henkilöä.
Toimari uskoo näkevänsä työhuoneensa ikkunoista, että muutostyö kantaa jo hedelmää.
Rakennusaltaassa kootaan TT-Linen kakkoslaivaa, jonka lohkoja on jonossa vuoroaan odottamassa melkein telakan portille saakka.
– Työt etenevät kovista pakkasista huolimatta nopeammin kuin ykköslaivan työt viime kesänä hyvissä olosuhteissa. Lisäksi lohkojen varustelutaso on lähes maksimaalinen, mikä vähentää laivassa tehtävän työn määrää, vertaa Nieminen.
TT-Linen Spirit Of Tasmania -matkustaja-autolautoista ensimmäinen valmistuu suvella, toinen vuoden lopulla. Viime vuonna valmistuneessa monitoimihallissa rakennetaan ensimmäistä sotalaivaa Merivoimille. Terästuotanto käynnistettiin marraskuun alussa.
– Tuotanto on lähtenyt liikkeelle hyvässä hengessä ja yhteistyössä. Varastot ovat pullollaan ensimmäisen laivan materiaaleja ja komponentteja.
Osaaminen on syksyllä valmistuneen uuden strategian keskiössä. Osaamista kehitetään muun muassa koulutuksella ja työkierrolla.
– Tavoitteena on entistä laajempi osaaminen sekä ymmärrys siitä mitä prosessissa tapahtuu ennen minua ja minun jälkeeni, avaa Nieminen.
Mitä osaamista rekrytoinneilla on vahvistettu?
– Rekrytoimme suunnittelujohtajan sekä paljon systeemi- ja perussuunnittelun ihmisiä. Operatiivisen laivanrakennuksen osaaminen on tärkeää. Siksi palkkasimme yli 30 ihmistä aluevalvontaan. Tuotannon avainalueet miehitettiin omilla osaajilla. Osto-organisaatiota uudistettiin ja vahvistettiin. Lisäksi panimme alulle osaston, joka keskittyy toiminnan tehostamiseen ja kehittämiseen, luettelee Nieminen.
Silti RMC toimii yhä verkostomallilla. Kaikkiaan telakalla työskentelee nyt noin 1500 laivanrakentajaa.
RMC:n organisaation Nieminen rukkasi uuteen asentoon.
– Organisaation rakenne muutettiin niin yksinkertaiseksi, että jokaisen on helppo ymmärtää mikä on kenenkin vastuulla. Voi mennä kentälle hyvällä itseluottamuksella, kun kaikilla on pelipaikka selvillä.
Nieminen puhuu usein jalkapallotermeillä. Hän on valmentanut pitkään Ilveksen futisjunnuja.
Mutta palataan telakalle. Niemisen mukaan johtamista on viety avoimempaan suuntaan. On esimerkiksi viikottainen esimiesfoorumi ja säännöllisiä koko talon tapaamisia, joissa toimari kertoo miltä asiat hänen silmillään näyttävät.
– Tavoitteena on, että tämä on paikka, jonne halutaan tulla töihin. Työpaikka, josta voi olla ylpeä.
RMC:ssä päätöksentekoa on tuotu alemmaksi. Päivittäisen työn päätökset tehdään ydinryhmissä, joihin kuuluvat kyseisen toiminnon syväosaajat.
– Täällä norsunluutornissa vedetään sitten isot linjat, kuvaa Nieminen neljännen kerroksen työhuoneessaan.
Raskassiirtoramppia alettiin rakentaa tammikuussa. Noin 8 miljoonan euron investointia tarvitaan neljän sotalaivan siirtämiseksi hallista mereen. YIT:n rakennusurakka lisäsi kuhinaa meriteollisuuspuistossa.