Jan­ne Ran­ta­nen

Rau­man te­la­kal­la on ta­ka­na suur­ten muu­tos­ten vuo­si. Vii­me vuo­den maa­lis­kuus­sa aloit­ta­nut toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen sa­noo näh­neen­sä heti ta­loon tul­les­saan, mitä RMC ki­peim­min tar­vit­see.

– Osaa­mi­nen on kai­ken ydin. Sen li­sää­mi­sen ja mo­ni­puo­lis­ta­mi­sen eteen alet­tiin teh­dä töi­tä en­sim­mäi­se­nä päi­vä­nä. Kat­sot­tiin lai­van­ra­ken­nuk­sen pro­ses­si läpi ja kar­toi­tet­tiin mitä on pa­ran­net­ta­va. Sit­ten käy­tiin hen­ki­lö­koh­tai­set osaa­mis­kes­kus­te­lut ja teh­tiin suun­ni­tel­mat kou­lu­tuk­ses­ta. Täl­tä poh­jal­ta ru­vet­tiin rek­ry­toi­maan osaa­jia, ker­too Nie­mi­nen.

Vii­me vuon­na pes­tat­tiin 90 ih­mis­tä li­sää. RMC:n palk­ka­lis­toil­la on lä­hes 300 hen­ki­löä.

Toi­ma­ri us­koo nä­ke­vän­sä työ­huo­neen­sa ik­ku­nois­ta, et­tä muu­tos­työ kan­taa jo he­del­mää.

Ra­ken­nu­sal­taas­sa koo­taan TT-Li­nen kak­kos­lai­vaa, jon­ka loh­ko­ja on jo­nos­sa vuo­ro­aan odot­ta­mas­sa mel­kein te­la­kan por­til­le saak­ka.

– Työt ete­ne­vät ko­vis­ta pak­ka­sis­ta huo­li­mat­ta no­pe­am­min kuin yk­kös­lai­van työt vii­me ke­sä­nä hy­vis­sä olo­suh­teis­sa. Li­säk­si loh­ko­jen va­rus­te­lu­ta­so on lä­hes mak­si­maa­li­nen, mikä vä­hen­tää lai­vas­sa teh­tä­vän työn mää­rää, ver­taa Nie­mi­nen.

TT-Li­nen Spi­rit Of Tas­ma­nia -mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tois­ta en­sim­mäi­nen val­mis­tuu su­vel­la, toi­nen vuo­den lo­pul­la. Vii­me vuon­na val­mis­tu­nees­sa mo­ni­toi­mi­hal­lis­sa ra­ken­ne­taan en­sim­mäis­tä so­ta­lai­vaa Me­ri­voi­mil­le. Te­räs­tuo­tan­to käyn­nis­tet­tiin mar­ras­kuun alus­sa.

– Tuo­tan­to on läh­te­nyt liik­keel­le hy­väs­sä hen­ges­sä ja yh­teis­työs­sä. Va­ras­tot ovat pul­lol­laan en­sim­mäi­sen lai­van ma­te­ri­aa­le­ja ja kom­po­nent­te­ja.

Osaa­mi­nen on syk­syl­lä val­mis­tu­neen uu­den stra­te­gi­an kes­ki­ös­sä. Osaa­mis­ta ke­hi­te­tään muun mu­as­sa kou­lu­tuk­sel­la ja työ­kier­rol­la.

– Ta­voit­tee­na on en­tis­tä laa­jem­pi osaa­mi­nen sekä ym­mär­rys sii­tä mitä pro­ses­sis­sa ta­pah­tuu en­nen mi­nua ja mi­nun jäl­kee­ni, avaa Nie­mi­nen.

Mitä osaa­mis­ta rek­ry­toin­neil­la on vah­vis­tet­tu?

– Rek­ry­toim­me suun­nit­te­lu­joh­ta­jan sekä pal­jon sys­tee­mi- ja pe­rus­suun­nit­te­lun ih­mi­siä. Ope­ra­tii­vi­sen lai­van­ra­ken­nuk­sen osaa­mi­nen on tär­ke­ää. Sik­si palk­ka­sim­me yli 30 ih­mis­tä alu­e­val­von­taan. Tuo­tan­non avai­na­lu­eet mie­hi­tet­tiin omil­la osaa­jil­la. Os­to-or­ga­ni­saa­ti­o­ta uu­dis­tet­tiin ja vah­vis­tet­tiin. Li­säk­si pa­nim­me alul­le osas­ton, joka kes­kit­tyy toi­min­nan te­hos­ta­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen, lu­et­te­lee Nie­mi­nen.

Sil­ti RMC toi­mii yhä ver­kos­to­mal­lil­la. Kaik­ki­aan te­la­kal­la työs­ken­te­lee nyt noin 1500 lai­van­ra­ken­ta­jaa.

RMC:n or­ga­ni­saa­ti­on Nie­mi­nen ruk­ka­si uu­teen asen­toon.

– Or­ga­ni­saa­ti­on ra­ken­ne muu­tet­tiin niin yk­sin­ker­tai­sek­si, et­tä jo­kai­sen on help­po ym­mär­tää mikä on ke­nen­kin vas­tuul­la. Voi men­nä ken­täl­le hy­väl­lä it­se­luot­ta­muk­sel­la, kun kai­kil­la on pe­li­paik­ka sel­vil­lä.

Nie­mi­nen pu­huu usein jal­ka­pal­lo­ter­meil­lä. Hän on val­men­ta­nut pit­kään Il­vek­sen fu­tis­jun­nu­ja.

Mut­ta pa­la­taan te­la­kal­le. Nie­mi­sen mu­kaan joh­ta­mis­ta on vie­ty avoi­mem­paan suun­taan. On esi­mer­kik­si vii­kot­tai­nen esi­mies­foo­ru­mi ja sään­nöl­li­siä koko ta­lon ta­paa­mi­sia, jois­sa toi­ma­ri ker­too mil­tä asi­at hä­nen sil­mil­lään näyt­tä­vät.

– Ta­voit­tee­na on, et­tä tämä on paik­ka, jon­ne ha­lu­taan tul­la töi­hin. Työ­paik­ka, jos­ta voi ol­la yl­peä.

RMC:ssä pää­tök­sen­te­koa on tuo­tu alem­mak­si. Päi­vit­täi­sen työn pää­tök­set teh­dään ydin­ryh­mis­sä, joi­hin kuu­lu­vat ky­sei­sen toi­min­non sy­vä­o­saa­jat.

– Tääl­lä nor­sun­luu­tor­nis­sa ve­de­tään sit­ten isot lin­jat, ku­vaa Nie­mi­nen nel­jän­nen ker­rok­sen työ­huo­nees­saan.

Ras­kas­siir­to­ramp­pia alet­tiin ra­ken­taa tam­mi­kuus­sa. Noin 8 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­tia tar­vi­taan nel­jän so­ta­lai­van siir­tä­mi­sek­si hal­lis­ta me­reen. YIT:n ra­ken­nu­su­rak­ka li­sä­si ku­hi­naa me­ri­te­ol­li­suus­puis­tos­sa.