Suomalaisoppilaiden osaaminen luonnontieteissä heikkeni kansainvälisessä seurannassa, matematiikassa taso ennallaan
Frida Ahonen / STT
Suomalaiset neljäs- ja kahdeksasluokkalaiset menestyvät luonnontieteissä verrattain hyvin ja matematiikassakin kansainvälistä keskitasoa paremmin. Tämä käy ilmi tänään julkistetun kansainvälisen tutkimuksen tuloksista.
Vuonna 2023 TIMSS-tutkimuksessa (Trends in International Mathematics and Science Study) sekä peruskoulun neljäsluokkalaisten että kahdeksasluokkalaisten matematiikan osaaminen oli samaa tasoa kuin vuonna 2019. Sen sijaan luonnontieteissä sekä neljäs- että kahdeksasluokkalaisten osaamistaso oli laskenut edellisestä neljän vuoden takaisesta tutkimuksesta.
Verrattuna vuoteen 2011 sekä matematiikan että luonnontieteiden osaaminen on kuitenkin heikentynyt. Tuolloin suomalaiset neljännen ja kahdeksannen vuosiluokan oppilaat osallistuivat TIMSS-tutkimukseen ensimmäisen kerran.
Tutkimus mittaa osallistujamaiden matematiikan ja luonnontieteiden opetussuunnitelmien mukaista osaamista joka neljäs vuosi. Vuonna 2023 tutkimuksen neljännen vuosiluokan arviointiin osallistui 59 maata ja kahdeksannen vuosiluokan arviointiin 44 maata.
TIMSS-tutkimusta koordinoi kansainvälinen IEA-järjestö (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Tutkimuksesta ilmeni, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat edelleen kasvussa.
– Huolestuttavinta tuloksissa on heikkojen osaajien entistä heikompi suoriutuminen. Aikaisemmin Suomen koulujärjestelmän vahvuus oli, että myös heikoimmat oppilaat pärjäsivät suhteellisen hyvin. Nyt näyttäisi siltä, että heikoimpien oppilaiden tukemiseen tulisi jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota, tutkimuksen yksi koordinaattoreista, yliopistotutkija Jouni Vettenranta sanoo tiedotteessa.
Tyttöjen ja poikien osaamisessa ei ollut merkittäviä eroja.
Perhetausta sen sijaan vaikuttaisi tutkimuksen mukaan olevan yhteydessä osaamiseen. Tulokset osoittavat osaamisen olevan sitä parempaa, mitä korkeampi on perheen sosioekonominen asema ja mitä paremmat ovat kodin opiskeluresurssit.
Tutkimus mittaa myös oppilaiden asennetta opiskeluun. Suomalaisoppilaiden asenteet matematiikan ja luonnontieteiden opiskelua kohtaan ovat olleet aiemmissa TIMSS-tutkimuksissa heikkoja, ja vuoden 2023 tutkimustulosten mukaan ne ovat heikentyneet entisestään.