Tiedätkö mistä saat apua myrskyn aiheuttamissa erilaisissa tilanteissa? – 112 ei ole aina oikea vastaus
Johanna Latvala / STT
Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että kaikissa myrskyn aiheuttamissa tilanteissa ei tule soittaa hätänumeroon. Hätänumeroon 112 soitetaan vain kiireellisessä hätätilanteessa, kun paikalle on hälytettävä auttavia turvallisuusviranomaisia, kuten poliisi, ensihoito tai pelastuslaitos.
Hätänumeroon ei kuulu soittaa sähkökatkoihin liittyvistä tiedusteluista. Sähkökatkoasioissa kuuluu seurata oman alueen sähköverkkoyhtiön tiedotteita.
Jos puu kaatuu, muttei aiheuta vaaratilanteita, vastaa siitä alueesta riippuen kaupunki, kunta, yksityinen urakoitsija tai maanomistaja. Sähkölinjan päälle kaatuneesta puusta tulee ilmoittaa sähköverkkoyhtiölle. Hätänumeroon tulee soittaa, kun puusta aiheutuu tai voi aiheutua vaaratilanteita.
Tien päällä onnettomuuden tai vaaratilanteen nähdessä ei saa ajaa ohi vaan hätäilmoitus tulee tehdä suoraan turmapaikalta.
– Kun hätäilmoitus tehdään suoraan onnettomuuspaikalta, välittyy hätäkeskukselle tarkka sijainti ja oikeat tiedot tilanteesta. Näin paikalle voidaan hälyttää tarkoituksenmukaisin apu ja antaa henkeä pelastavia ohjeita, Hätäkeskuslaitoksen tiedotteessa sanotaan.
Tilanteessa, jossa puhelinverkko ei toimi tai siinä on häiriöitä, voi myös hätänumeroon soittamisessa olla ongelmia. Jos hätänumeroon ei saa yhteyttä, neuvoo Hätäkeskuslaitos käynnistämään puhelimen uudelleen, ohittamaan pin-koodin ja soittamaan numeroon 112. Tällöin puhelin hakee toimivan verkon, Hätäkeskuslaitos ohjeistaa.
Hätänumero voi pahimmillaan ruuhkautua, jos hätäilmoituksia myrskytuhoista tulee paljon samaan aikaan. Hätäpuheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, ei puhelua tule katkaista vaan odottaa linjalla. Jos puhelun katkaisee ja hätänumeroon soittaa uudestaan, joutuu jälleen jonon hännille.
– Iso osa myrskyn aiheuttamista vahingoista olisi vältettävissä myrskyyn varautumalla, Hätäkeskuslaitoksen tiedotteessa muistutetaan.
Myrskyyn varautumiseen saa vinkkejä esimerkiksi pelastustoimen nettisivuilta.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa 112 Suomi -mobiilisovelluksesta, josta löytää erilaisia palveluita hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksen kautta saa yhteyden esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, johon ilmoitetaan maanteiltä akuutit ongelmat, joista on vaaraa liikenteelle.
Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa Fintraffic Mobiili -sovelluksesta, josta voi saada apua vaikeassa kelissä liikkuessa. Sovellus käyttää reaaliaikaista dataa Fintrafficin liikennekeskuksista tarjoten ajantasaisen tiedon liikennetilanteesta.
Tieliikenteen tietojen lisäksi sovelluksesta löytyvät juna-asemien aikataulut sekä junien reaaliaikaiset tiedot, joiden avulla käyttäjät voivat seurata junien kulkua ja mahdollisia aikataulumuutoksia.