”Turha haaveilla merikeskuksesta”
Wellamon tai Forum Marinumin kaltainen suuri satsaus ei realismia yrityspohjalta, arvioi uuden Merimakasiinin isäntä Janne Lahtinen.
Janne Rantanen
Kaupunginjohtaja Esko Poikela sanoi viime vuoden lopulla lehtihaastattelussa, että Raumalle tarvittaisiin merellinen vetonaulakohde, joka toisi ympärivuotista turistivirtaa. Hän kuitenkin linjasi, että kaupunki voisi toimia vain kumppanina.
– Raumalla tuskin on realistista haaveilla Turun Forum Marinumin tai Kotkan Wellamon kaltaisista kymmenien miljoonien eurojen investoinnista. Ei sellaista yritysvetoisesti toimimaan saa. Sen sijaan kannattaisi viedä ihmiset sinne, missä merellinen Rauma jo on. Satamaan, telakalle, merikouluun, merimuseoon ja tänne, sanoo Rauman Merihistoriallisen Seuran puheenjohtaja Janne Lahtinen.
Istumme uudenkarheassa Merimakasiinissa, joka on yhdistyksen talkootyön voimannäyte. Rakentaminen aloitettiin viitisen vuotta sitten, nyt ollaan siirtymässä käytön vaiheeseen.
– Yksi päätehtäväni on oman roolimme selvittäminen. Miten merellistä Raumaa kehitetään ja tehdään näkyvämmäksi yhteistyössä? Mielestäni kaupungin tulee ottaa siitä vetovastuu, sanoo Lahtinen.
Hänen johtamansa seura perustettiin vuonna 1984 merimuseohanketta varten. Tänään seura jatkaa makasiinin naapurissa toimivan merimuseon tukiyhdistyksenä.
– Voimme esittää sellaista, mitä merimuseo ei. Täällä on tilaa veneille ja kuunari Ihanan kunnostetulle kajuutalle. Täällä voidaan antaa työnäytöksiä vaikka veneen entisöinnistä. Oman Satamasta saaristoon -näyttelyn rakentaminen on vielä kesken, kertoo Lahtinen.
Lahtinen kuvaa Merimakasiinia merestä kiinnostuneiden matalan kynnyksen kokoontumispaikaksi. Tarjolla on harrastustoimintaa, luentoja ja samanhenkistä seuraa.
Talon kustannusten kattamiseksi seura vuokraa yläkerran 120 ihmistä vetävää kokoontumistilaa yhdistyksille, yrityksille ja juhlatilaisuuksiin.
Seuralla on noin 280 jäsentä, mutta aktiiveja alle 20.
– Jaksamisen kanssa vähän tasapainoillaan. Olen sanonut, ettei harrastus saa tuntua työltä. Pyrimme saamaan uusia aktiiveja nyt, kun tekemisen luonne muuttuu, sanoo puheenjohtaja.
Päivätyönsä Lahtinen tekee Samkin lehtorina Rauman Merimäellä, jossa koulutetaan koneinsinöörejä ja merikapteeneja. Viime mainittujen koulutusta on annettu vain englanniksi, mutta syksyllä vaihdetaan takaisin suomeen.
Päätyössä on välillä aika kova paine viedä opiskelijat maaliin saakka, sillä ammattikoulu saa rahaa vain valmistuneista.
Positiivista on, että hakijoita on riittänyt, vaikka ikäluokat pienenevät. Merialalla nähdään tulevaisuus.
– Tulevaisuudessa tarvitaan todennäköisesti monenlaista osaamista. Mutta tarve siirtää ihmisiä ja tavaraa paikasta toiseen säilyy.
Sivubisneksenä Lahtinen konsultoi varustamoja ja viranomaistahoja. Lisäksi hän pusertaa hiljalleen kokoon väitöskirjaa Aalto-yliopistolle. Sen aiheena on älykkäät väylärakenteet, etäluotsaus ja niiden riskienhallinta.