Samu Vah­te­ris­to, UR

Työ­suh­de­pol­ku­pyö­rät ovat jo työn­te­ki­jöi­den käy­tös­sä mo­nes­sa yri­tyk­ses­sä. Vuo­den 2021 alus­ta voi­maan tul­lut lain­sää­dän­tö työ­suh­de­pol­ku­pyö­ris­tä on tuo­nut ve­ro­va­paat pol­ku­pyö­rät jo ylei­sim­mik­si kuin työ­suh­de­au­tot.

Rau­man seu­dul­la työ­suh­de­pol­ku­pyö­rät on otet­tu käyt­töön pää­o­sin pa­rin vii­me vuo­den ai­ka­na. Ol­ki­luo­dos­sa, TVO-kon­ser­nis­sa etu tuli käyt­töön ke­säl­lä.

– Edun on pa­rin kuu­kau­den ai­ka­na ot­ta­nut käyt­töön noin kym­me­nen pro­sent­tia hen­ki­lös­tös­tä. Tä­män li­säk­si noin kym­me­nel­lä pro­sen­til­la on han­kin­tap­ro­ses­si me­nos­sa, ker­too HR.-joh­ta­ja Jaa­na Iso­ta­lo.

Iso­ta­lon mu­kaan työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä­e­tuus on otet­tu po­si­tii­vi­ses­ti vas­taan, mut­ta toki ai­na ku­ten kaik­ki työ­suh­de-etuu­det, osa eduis­ta so­pii toi­sil­le hen­ki­löil­le pa­rem­min kuin toi­sil­le.

Edun ot­ta­mi­nen käyt­töön hen­ki­lös­töl­le näh­dään TVO:lla kil­pai­lu­te­ki­jä­nä.

– Hen­ki­löl­le toi­mi­vat työ­suh­de-edut voi­vat ol­la myös yri­tyk­seen si­tout­ta­va te­ki­jä ja nii­tä ver­tail­laan myös työ­paik­kaa va­lit­ta­es­sa.

Työ­suh­de­pol­ku­pyö­rän eh­do­ton etuus on liik­ku­mi­sen kyn­nyk­sen ma­dal­ta­mi­nen ja sii­hen so­pi­van pol­ku­pyö­rän han­kin­ta eduk­kaas­ti ja pie­nel­lä ris­kil­lä. Li­säk­si etuus mah­dol­lis­taa myös kal­liim­pien, esi­mer­kik­si säh­kö­pyö­rien han­kin­nan.

– Ha­lu­am­me kan­nus­taa hen­ki­lös­tö­äm­me mo­ni­puo­li­seen sekä tur­val­li­seen työ­mat­ka- sekä va­paa-ajan­pyö­räi­lyyn.

Met­sä Grou­pil­la työ­suh­de­pol­ku­pyö­rät ovat ol­leet hen­ki­lös­töl­lä jo tois­ta vuot­ta.

– Etu otet­tiin käyt­töön hen­ki­lös­tön toi­vees­ta hel­mi­kuus­sa 2023 ja edun suo­sio yl­lät­ti. Käyt­tä­jien mää­rä kas­voi no­pe­as­ti ja Met­sän työ­suh­de­pyö­räi­li­jöi­tä on täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa lä­hem­mäs 1 300, ker­too Met­sä Grou­pin hen­ki­lös­tö­joh­ta­ja Pert­ti Hie­ta­nie­mi.

– Työ­suh­de­pyö­rä­e­dun käyt­töö­no­tol­la on ol­lut po­si­tii­vi­sia vai­ku­tuk­sia. Työ­suh­de­pyö­rä­e­tu on li­sän­nyt edun käyt­tä­jien ar­ki­lii­kun­nan mää­rää sekä työ­mat­ko­ja pyö­räl­lä kul­ke­vien mää­rää.

Hovi Oy:ssä työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä­e­tu otet­tiin käyt­töön tänä ke­vään.

– Tois­tai­sek­si meil­lä on vii­si työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä­läis­tä. Us­koi­sin, et­tä on ol­lut hyvä mah­dol­li­suus hank­kia uu­si pol­ku­pyö­rä, koh­tuul­li­sel­la kk-ku­lul­la. Etu­na on ul­ko­na liik­ku­mi­sen mah­dol­li­nen li­sään­ty­mi­nen. Säh­kö­pyö­rien käyt­tö tu­lee var­mas­ti­kin li­sään­ty­mään en­ti­ses­tään tä­män myö­tä. Hait­toi­hin en vie­lä ole tör­män­nyt, An­ne Ig­na­tius-He­lan­der sa­noo.

Rau­man lä­hi­kun­nis­sa etu on käy­tös­sä Eu­ras­sa ja Eu­ra­jo­el­la. Rau­man kau­pun­gin ku­lu­van vuo­den ta­lou­sar­vi­os­sa on va­raus hen­ki­lös­tö­e­tuus­käy­tän­tö­jen muut­ta­mi­seen ni­me­no­maan työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä­e­dun käyt­töön ot­ta­mi­sek­si. Etu ei ole vie­lä käy­tös­sä.

– Meil­lä Rau­man kau­pun­gil­la on par­hail­laan ky­se­ly au­ki ha­luk­kuu­des­ta edun käyt­töö­not­toon. Ky­se­ly sul­keu­tuu elo­kuun lo­pul­la, jon­ka jäl­keen tie­däm­me ha­luk­kai­den mää­rän. Sen pe­rus­teel­la teh­dään jat­ko­pää­tök­siä ja suun­ni­tel­ma kil­pai­lu­tuk­sen käyn­nis­tä­mi­ses­tä, sa­noo hen­ki­lös­tö­joh­ta­ja Ma­ri­ka Al­ho.

Eu­ra­jo­el­la etu tuli hen­ki­lös­tön käyt­töön ke­vääl­lä.

– Vas­taa­not­to on ol­lut po­si­tii­vi­nen, noin 40 hen­ki­löä on ot­ta­nut edun käyt­töön. Me nä­em­me asi­an po­si­tii­vi­se­na, kos­ka on tär­ke­ää tu­kea hen­ki­lös­tön liik­ku­mis­ta. Pien­tä hal­lin­nol­lis­ta työ­tä sii­tä tu­lee, mut­ta se ei ole on­gel­ma, sa­noo kun­nan­joh­ta­ja Vesa La­ka­nie­mi.

Eu­ras­sa työ­suh­de­pol­ku­pyö­rät ovat ol­leet käy­tös­sä jo tois­ta vuot­ta.

– Asia oli meil­lä niin sa­no­tus­ti vi­reil­lä jo mel­ko pit­kään en­nen tätä. Hie­noa, et­tä ke­vääl­lä 2023 saa­tiin val­mis­te­lu ja pää­tök­set teh­tyä lo­pul­li­ses­ti val­miik­si, sa­noo kun­nan­joh­ta­ja Kari Kan­kaan­ran­ta.

Etu on otet­tu työn­te­ki­jöi­den kes­kuu­des­sa hy­vin vas­taan ja käyt­tä­jiä on mel­ko pal­jon.

– Vai­kea näh­dä mi­tään hait­to­ja. Työ­nan­ta­jan nä­kö­kul­mas­ta ha­lu­am­me kan­nus­taa hen­ki­lös­tö­äm­me pyö­räi­le­mään eli liik­ku­maan enem­män joko työ­mat­kaa tai va­paa-ajal­la. Ha­lu­am­me ol­la hyvä työ­nan­ta­ja ja tar­jo­ta hen­ki­lös­töl­le myös mui­ta­kin konk­reet­ti­sia etu­ja pal­kan li­säk­si. Tämä on yk­si ele­ment­ti sii­nä jou­kos­sa, Kan­kaan­ran­ta li­sää.

Pyö­rä-Nur­mel­la työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä­so­pi­muk­sia teh­dään päi­vit­täin.

– Etu on osoit­tau­tu­nut suo­si­tuk­si. Edun käyt­töö­not­toon tu­lee var­mas­ti pai­net­ta yri­tyk­sis­sä työn­te­ki­jöil­tä, ar­vi­oi kaup­pi­as Jus­si Nur­mi.

Työ­suh­de­pol­ku­pyö­rä pai­not­tuu kal­liim­piin 3000–5000 eu­ron pyö­riin. So­pi­muk­set teh­dään le­a­sing-muo­toi­si­na, ja kuu­kau­sie­rä mää­rit­tyy pyö­rän hin­nan ja so­pi­muk­sen pi­tuu­den mu­kaan. Laki mää­rit­tää ve­ro­va­pau­den ra­jan 100 eu­roon kuu­kau­des­sa.

Kun yri­tys ot­taa käyt­töön työ­suh­de­pol­ku­pyö­rät, se te­kee so­pi­muk­sen va­lit­se­man­sa le­a­sing-yh­ti­ön kans­sa ja il­moit­taa sin­ne hen­ki­löt, jot­ka etua voi­vat käyt­tää. It­se pol­ku­pyö­rän voi työn­te­ki­jä yleen­sä hank­kia mis­tä ha­lu­aa.

– Suu­rin osa va­rus­teis­ta voi­daan lu­kea mu­kaan so­pi­muk­seen. Meil­tä han­kit­ta­es­sa vii­si huol­toa kuu­luu hin­taan mu­kaan, se on ki­vi­jal­ka­kau­pan kei­no kil­pail­la mark­ki­noil­la, Jus­si Nur­mi sa­noo.

Kun le­a­sing-ai­ka lop­puu, voi työn­te­ki­jä lu­nas­taa pyö­rän it­sel­leen mak­sa­mal­la le­a­sing-yh­ti­ön pyy­tä­män lop­pu­hin­nan. Toki pyö­rän voi vaih­taa uu­teen te­ke­mäl­lä uu­den so­pi­muk­sen työ­suh­de­pol­ku­pyö­räs­tä.

– Säh­kö­pyö­ris­sä ar­ve­lut­taa se, mi­ten ak­ku kes­tää. Mei­dän ko­ke­muk­sen mu­kaan 5–7 vuo­den ikäi­sis­sä pyö­ris­sä joi­ta­kin ak­ku­jen hii­pu­mi­sia saat­taa il­men­tyä. Riip­puu pal­jon käy­tös­tä, ak­kua oli­si hyvä la­tail­la myös tal­vi­ai­kaan sään­nöl­li­ses­ti, Nur­mi muis­tut­taa.