Uu­tis­Rau­ma

Lyly-myrs­ky ai­heut­ti mit­ta­via va­hin­ko­ja Sa­ta­kun­nas­sa. Eri­tyi­sen ko­vas­ti hir­mu­myrs­ky­lu­ke­miin ko­hon­neet tuu­let ko­et­te­li­vat Rau­man seu­tua. Eu­ra­jo­el­la kär­si­tään yli viik­ko myrs­kyn jäl­keen vie­lä säh­kö­kat­kois­ta.

Myrs­kyt ovat mo­ni­na vuo­si­na ai­heut­ta­neet iso­ja va­hin­ko­ja Län­si-Suo­mes­sa. Vii­mei­sin raju myrs­ky­vuo­si oli 2020, mut­ta en­nä­tys­va­hin­got syn­tyi­vät vii­me vuo­si­kym­me­nen puo­lel­la.

– Vuo­den 2020 Ai­la- ja Tuu­li-myrs­kyt te­ki­vät meil­lä päin pal­jon tu­ho­ja, joi­den myö­tä mak­soim­me kor­vauk­sia lä­hes kol­me mil­joo­naa eu­roa. Ai­van omas­sa luo­kas­saan oli kui­ten­kin vuo­den 2011 Ta­pa­ni-myrs­ky, jos­sa mak­se­tut kor­vauk­set nou­si­vat yli 14 mil­joo­naan ja muu­ta­mas­sa vii­kos­sa ker­tyi ka­saan lä­hes puo­let vuo­den ko­ko­nais­va­hin­ko­mää­räs­tä, Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men kor­vaus­joh­ta­ja Vil­le Sam­po­lah­ti muis­te­lee.

Ly­lyn jäl­jil­tä mak­set­ta­vat kor­vauk­set täs­men­ty­vät lä­hi­viik­ko­jen ai­ka­na.

– Näh­tä­väk­si jää, tu­li­ko täs­tä uu­si Ta­pa­ni, mut­ta mel­koi­sel­ta ti­lan­ne jo täs­sä vai­hees­sa vai­kut­taa. Ikä­vä to­si­a­sia on, et­tä il­mas­ton­muu­tok­sen myö­tä vas­taa­vat sää­il­mi­öt tu­le­vat jat­kos­sa li­sään­ty­mään. Sik­si en­na­koi­mi­sen ja va­rau­tu­mi­sen mer­ki­tys­tä ei voi riit­tä­väs­ti ko­ros­taa, Sam­po­lah­ti muis­tut­taa.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men tek­ni­nen asi­an­tun­ti­ja Vil­le San­ta­la ar­vi­oi suu­rim­mik­si omai­suus­va­hin­goik­si nou­se­van eri­tyi­ses­ti suur­ten kiin­teis­tö­jen ve­si­kat­to­jen va­hin­got.

– Myös yri­tyk­sil­le ai­heu­tu­neet va­hin­got nou­se­vat kor­vaus­me­noil­taan suu­rik­si. Va­hin­ko­mää­räl­li­ses­ti eni­ten on pui­den kaa­tu­mi­sia ja nii­hin koh­dis­tu­via rai­vauk­sia sekä ra­ken­nus­ten pääl­le kaa­tu­nei­den pui­den ai­heut­ta­mia va­hin­ko­ja.

Sam­po­lah­ti pi­tää ti­lan­net­ta poik­keuk­sel­li­se­na.

– Erit­täin no­pe­as­ti nous­sut myrs­ky vai­keut­ti sii­hen va­rau­tu­mis­ta, mikä nä­kyi meil­lä val­ta­van suu­ri­na va­hin­ko- ja yh­tey­de­not­to­mää­ri­nä.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­mel­le hoi­det­ta­vak­si tu­lee mark­ki­na­o­suu­den pe­rus­teel­la noin puo­let kai­kis­ta Län­si-Suo­mes­sa sat­tu­neis­ta myrs­ky­va­hin­gois­ta. Sam­po­lah­den mu­kaan asi­an jou­he­vaa ete­ne­mis­tä voi it­se ede­saut­taa.

– Es­tä li­sä­va­hin­got, ku­vaa vau­ri­ot ja lä­he­tä va­hin­koil­moi­tus ku­vien kera verk­ko­pal­ve­lus­sa. Toi­mis­toil­la ja pu­he­lin­pal­ve­lus­sa asi­aa on täl­lä het­kel­lä ruuh­kien vuok­si hi­das­ta hoi­taa.

Va­hin­koil­moi­tuk­sen te­ke­mi­sen jäl­keen tär­ke­ää on odot­taa va­kuu­tu­syh­ti­ön yh­tey­de­not­toa.

– Tu­tus­tum­me en­sin il­moi­tuk­seen ja sen liit­tee­nä ole­viin ku­viin, jon­ka jäl­keen teem­me pää­tök­sen va­hin­gon kor­vat­ta­vuu­des­ta. Sen jäl­keen an­nam­me oh­jeet sii­tä, mi­ten kor­jaus­töi­den kans­sa voi­daan läh­teä ete­ne­mään. Kun siis malt­taa myös täs­sä han­ka­las­sa ti­lan­tees­sa het­ken odot­taa, ei kor­vauk­sien kans­sa tule myö­hem­min ikä­viä yl­lä­tyk­siä, Sam­po­lah­ti ker­too.

Eri­tyi­ses­ti pit­kään poik­ki ole­vat säh­köt ai­heut­ta­vat pal­jon vä­lil­li­siä va­hin­ko­ja ku­ten esi­mer­kik­si pa­kas­ti­mes­sa ole­vien ruo­kien pi­laan­tu­mis­ta.

– Riip­puu va­kuu­tuk­sen tur­va­ta­sos­ta kor­va­taan­ko täl­lai­set va­hin­got. Sup­pe­an tur­va­ta­son va­kuu­tuk­ses­ta kor­va­taan vain luon­no­nil­mi­ön ai­heut­ta­ma suo­ra­nai­nen esi­ne­va­hin­ko.Esim. pa­kas­tei­den su­la­mi­nen on kor­vat­ta­vaa Laa­jas­ta ko­ti­va­kuu­tuk­ses­ta äkil­li­se­nä ja en­nal­ta-ar­vaa­mat­to­ma­na va­hin­ko­ta­pah­tu­ma­na, San­ta­la ker­too.