Jan­ne Ran­ta­nen

Au­rin­ko pais­toi RMC:lle vii­me vii­kol­la, kun Uu­tis­rau­ma vie­rai­li Rau­man te­la­kal­la. Pro­jek­ti­joh­ta­ja Jo­han­na Kai­jol­la oli hymy her­käs­sä, sil­lä haas­tat­te­lun ai­kaan en­sim­mäi­nen ”tas­ma­ni­a­lai­nen” oli saa­mas­sa vii­meis­tä si­laus­ta.

– Epä­va­kaat säät siir­si­vät si­li­ko­ni­maa­laus­ta, joka vaa­tii kah­den­tois­ta tun­nin kui­van jak­son. Ja ni­me­no­maan päi­vä­sai­kaan, sil­lä näin syk­syl­lä il­ma on aa­mui­sin kos­te­aa, ker­toi pro­je­ki­joh­ta­ja Jo­han­na Kai­jo.

Spi­rit Of Tas­ma­nia 4 luo­vu­te­taan ti­laa­jal­leen TT-Li­nel­le lä­hi­päi­vi­nä. Kun lai­va läh­tee ta­val­lis­ta kau­em­mas, ai­na Aust­ra­li­aan saak­ka, teh­dään kaik­ki vii­mei­set­kin fik­sauk­set Rau­mal­la.

Au­rin­ko pais­taa RMC:lle myös ku­vaan­nol­li­ses­ti, sa­noi toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen.

– Uu­si ta­pam­me toi­mia tuot­taa tu­los­ta. Kaik­ki pro­jek­tit kul­ke­vat nyt hy­vin ja RMC te­kee tänä vuon­na voit­toa, ker­toi Nie­mi­nen.

Toi­nen tas­ma­ni­a­lai­nen las­ket­tiin hei­nä­kuus­sa ve­sil­le. Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mark­ku Uu­si­ta­lon mu­kaan Spi­rit Of Tas­ma­ni­an va­rus­te­lu­as­te on sel­väs­ti kor­ke­am­pi pro­jek­tin täs­sä vai­hees­sa.

– Si­sar­lai­va­e­fek­ti nä­kyy. Haas­tei­ta on saa­tu tak­lat­tua ja toi­sen lai­van te­ki­jöil­lä on lop­pu­tu­los nä­ky­vil­lä. Toki ai­na tu­lee joi­ta­kin uu­sia haas­tei­ta vas­taan, mut­ta ne on pys­tyt­ty rat­kai­se­maan, sa­noi Kai­jo.

Taas pelittää. ”Uusi tapamme toimia tuottaa tulosta. Kaikki projektit kulkevat nyt hyvin ja RMC tekee tänä vuonna voittoa”, kertoi toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Taas pelittää. ”Uusi tapamme toimia tuottaa tulosta. Kaikki projektit kulkevat nyt hyvin ja RMC tekee tänä vuonna voittoa”, kertoi toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Haas­tat­te­lun ai­kaan te­la­kal­la kävi kova ku­hi­na. RMC:llä on omaa vä­keä noin 300. Kump­pa­niy­ri­tys­ten palk­kaa­mia osaa­jia on täl­lä het­kel­lä noin 1600.

– Kun teh­dään kah­ta sa­man­lais­ta alus­ta, työ­voi­man siir­to ja asi­oi­den ju­nai­lu hel­pot­tuu. Näis­sä kah­des­sa pro­jek­tis­sa on pal­jon sa­mo­ja te­ki­jöi­tä, ker­toi Uu­si­ta­lo.

RMC:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen löy­tää tär­ke­än syyn, mik­si kak­kos­lai­va ete­nee niin hy­vää vauh­tia.

– Ko­ro­nan ja so­dan ta­kia en­sim­mäi­seen ei saa­tu te­räs­loh­ko­ja suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti. Nyt olem­me saa­neet oman te­räs­tuo­tan­tom­me ylös. Se kan­nus­taa te­ke­mään te­räs­tä it­se täl­lä ton­til­la jat­kos­sa­kin, Nie­mi­nen sa­noi.

Kak­kos­lai­va saa­daan ke­sä­kau­del­la niin pit­käl­le, et­tä tal­vel­la töi­tä teh­dään hy­vis­sä olois­sa. Se pa­ran­taa Nie­mi­sen mu­kaan tuot­ta­vuut­ta.

Vii­me syk­sys­tä läh­tien on ra­ken­net­tu myös en­sim­mäis­tä mo­ni­toi­mi­kor­vet­tia. Nii­tä teh­dään Me­ri­voi­mil­le kaik­ki­aan nel­jä. Toi­mi­tus­joh­ta­ja esit­te­li Uu­tis­rau­mal­le so­ta­lai­vo­jen ra­ken­ta­mis­ta, mut­tei an­ta­nut lu­paa ku­va­ta mi­tään.

– Kor­ve­tit ete­ne­vät vauh­dil­la, jopa odo­tuk­sia pa­rem­min, kuu­lui Nie­mi­sen vi­ral­li­nen lau­sun­to.

Tu­tus­tu­mis­kier­rok­sen pe­rus­teel­la voi vah­vis­taa, et­tä te­ke­mi­sen mei­nin­kiä sul­jet­tu­jen ovien ta­kaa löy­tyi. Lai­va­loh­ko­ja on val­mis­tet­tu ja lait­tei­ta odot­taa asen­nus­taan.

So­ta­lai­vo­jen tar­vit­se­ma inf­ra saa­daan kun­toon hy­vis­sä ajoin. Noin 10 mil­joo­naa eu­roa mak­sa­va ras­kas­siir­to­ramp­pi al­kaa ol­la as­val­toin­tia vail­le val­mis. Kos­ka en­sim­mäi­nen kor­vet­ti uu­teen lai­tu­riin kiin­nit­tyy?

– Ke­vät­tä odo­tel­les­sa, vas­ta­si Nie­mi­nen.

Kymmenen miljoonan euron ramppi alkaa olla asvaltointia vaille valmis. Sotalaivat rakennetaan monitoimihallissa, josta ne siirretään rampin kautta veteen ja varusteltavaksi laituriin. Koska ensimmäinen korvetti uuteen laituriin kiinnittyy? ”Kevättä odotellessa”, vastasi toimitusjohtaja.

Kymmenen miljoonan euron ramppi alkaa olla asvaltointia vaille valmis. Sotalaivat rakennetaan monitoimihallissa, josta ne siirretään rampin kautta veteen ja varusteltavaksi laituriin. Koska ensimmäinen korvetti uuteen laituriin kiinnittyy? ”Kevättä odotellessa”, vastasi toimitusjohtaja.

Janne Rantanen

Ti­laa­ja ja RMC vies­ti­vät kor­vet­tip­ro­jek­tin ete­ne­mi­ses­tä tar­koi­tuk­sel­li­sen niu­kas­ti.

Kun lai­va läh­tee, oli­si uu­sil­le ti­laa. Mil­loin ja mil­lai­sia uu­sia ti­lauk­sia voim­me odo­tel­la?

– Vih­re­än siir­ty­män ja ki­ris­ty­vien nor­mien vuok­si kaik­ki va­rus­ta­mot tar­vit­se­vat puh­taam­pia mat­kus­ta­ja-au­to­laut­to­ja. Me olem­me teh­neet jo use­am­man hyb­ri­di­lai­van. Haa­vee­nam­me on hy­pä­tä seu­raa­val­le ta­sol­le, täys­säh­köi­siin mat­kus­ta­ja­lai­voi­hin. Olem­me pääs­seet pit­käl­le. Tek­no­lo­gi­nen ky­vyk­kyys on ole­mas­sa, vas­ta­si Nie­mi­nen.

Ruot­si ja Suo­mi tar­vit­se­vat jään­mur­ta­jia. RMC on hy­vin kiin­nos­tu­nut hank­keis­ta.

Suo­men Nato-jä­se­nyys avaa mah­dol­li­ses­ti mark­ki­na­sau­maa myös vi­ra­no­mai­sa­luk­sis­sa. Ge­o­po­liit­ti­sen ti­lan­teen ta­kia mo­net Nato-maat tar­vit­se­vat jäis­sä kul­ke­via sota- ja mui­ta lai­vo­ja. Pu­hu­taan jopa kym­me­nis­tä aluk­sis­ta.

– Meil­lä on kon­sep­ti, toi­mi­vat tuo­tan­to­me­ne­tel­mät ja ti­lat val­mii­na, il­moit­ti Nie­mi­nen.