Viimeistä silausta vaille valmista
Ensimmäinen ”tasmanialainen” luovutetaan pian. Sotalaiva etenee odotuksia paremmin. RMC näkee saumaa täyssähköisissä matkustajalaivoissa.
Janne Rantanen
Aurinko paistoi RMC:lle viime viikolla, kun Uutisrauma vieraili Rauman telakalla. Projektijohtaja Johanna Kaijolla oli hymy herkässä, sillä haastattelun aikaan ensimmäinen ”tasmanialainen” oli saamassa viimeistä silausta.
– Epävakaat säät siirsivät silikonimaalausta, joka vaatii kahdentoista tunnin kuivan jakson. Ja nimenomaan päiväsaikaan, sillä näin syksyllä ilma on aamuisin kosteaa, kertoi projekijohtaja Johanna Kaijo.
Spirit Of Tasmania 4 luovutetaan tilaajalleen TT-Linelle lähipäivinä. Kun laiva lähtee tavallista kauemmas, aina Australiaan saakka, tehdään kaikki viimeisetkin fiksaukset Raumalla.
Aurinko paistaa RMC:lle myös kuvaannollisesti, sanoi toimitusjohtaja Mika Nieminen.
– Uusi tapamme toimia tuottaa tulosta. Kaikki projektit kulkevat nyt hyvin ja RMC tekee tänä vuonna voittoa, kertoi Nieminen.
Toinen tasmanialainen laskettiin heinäkuussa vesille. Projektipäällikkö Markku Uusitalon mukaan Spirit Of Tasmanian varusteluaste on selvästi korkeampi projektin tässä vaiheessa.
– Sisarlaivaefekti näkyy. Haasteita on saatu taklattua ja toisen laivan tekijöillä on lopputulos näkyvillä. Toki aina tulee joitakin uusia haasteita vastaan, mutta ne on pystytty ratkaisemaan, sanoi Kaijo.
Taas pelittää. ”Uusi tapamme toimia tuottaa tulosta. Kaikki projektit kulkevat nyt hyvin ja RMC tekee tänä vuonna voittoa”, kertoi toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Haastattelun aikaan telakalla kävi kova kuhina. RMC:llä on omaa väkeä noin 300. Kumppaniyritysten palkkaamia osaajia on tällä hetkellä noin 1600.
– Kun tehdään kahta samanlaista alusta, työvoiman siirto ja asioiden junailu helpottuu. Näissä kahdessa projektissa on paljon samoja tekijöitä, kertoi Uusitalo.
RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen löytää tärkeän syyn, miksi kakkoslaiva etenee niin hyvää vauhtia.
– Koronan ja sodan takia ensimmäiseen ei saatu teräslohkoja suunnitelmien mukaisesti. Nyt olemme saaneet oman terästuotantomme ylös. Se kannustaa tekemään terästä itse tällä tontilla jatkossakin, Nieminen sanoi.
Kakkoslaiva saadaan kesäkaudella niin pitkälle, että talvella töitä tehdään hyvissä oloissa. Se parantaa Niemisen mukaan tuottavuutta.
Viime syksystä lähtien on rakennettu myös ensimmäistä monitoimikorvettia. Niitä tehdään Merivoimille kaikkiaan neljä. Toimitusjohtaja esitteli Uutisraumalle sotalaivojen rakentamista, muttei antanut lupaa kuvata mitään.
– Korvetit etenevät vauhdilla, jopa odotuksia paremmin, kuului Niemisen virallinen lausunto.
Tutustumiskierroksen perusteella voi vahvistaa, että tekemisen meininkiä suljettujen ovien takaa löytyi. Laivalohkoja on valmistettu ja laitteita odottaa asennustaan.
Sotalaivojen tarvitsema infra saadaan kuntoon hyvissä ajoin. Noin 10 miljoonaa euroa maksava raskassiirtoramppi alkaa olla asvaltointia vaille valmis. Koska ensimmäinen korvetti uuteen laituriin kiinnittyy?
– Kevättä odotellessa, vastasi Nieminen.
Kymmenen miljoonan euron ramppi alkaa olla asvaltointia vaille valmis. Sotalaivat rakennetaan monitoimihallissa, josta ne siirretään rampin kautta veteen ja varusteltavaksi laituriin. Koska ensimmäinen korvetti uuteen laituriin kiinnittyy? ”Kevättä odotellessa”, vastasi toimitusjohtaja.
Janne Rantanen
Tilaaja ja RMC viestivät korvettiprojektin etenemisestä tarkoituksellisen niukasti.
Kun laiva lähtee, olisi uusille tilaa. Milloin ja millaisia uusia tilauksia voimme odotella?
– Vihreän siirtymän ja kiristyvien normien vuoksi kaikki varustamot tarvitsevat puhtaampia matkustaja-autolauttoja. Me olemme tehneet jo useamman hybridilaivan. Haaveenamme on hypätä seuraavalle tasolle, täyssähköisiin matkustajalaivoihin. Olemme päässeet pitkälle. Teknologinen kyvykkyys on olemassa, vastasi Nieminen.
Ruotsi ja Suomi tarvitsevat jäänmurtajia. RMC on hyvin kiinnostunut hankkeista.
Suomen Nato-jäsenyys avaa mahdollisesti markkinasaumaa myös viranomaisaluksissa. Geopoliittisen tilanteen takia monet Nato-maat tarvitsevat jäissä kulkevia sota- ja muita laivoja. Puhutaan jopa kymmenistä aluksista.
– Meillä on konsepti, toimivat tuotantomenetelmät ja tilat valmiina, ilmoitti Nieminen.