Uu­tis­Rau­ma

Rau­ma­lai­nen tai­tei­li­ja Teu­vo Sal­mi­nen tem­pai­see jou­lun al­la te­ke­mäl­lä pi­ka­ka­ri­ka­tyy­re­jä. Ide­a­na on teh­dä ka­ri­ka­tyy­ri val­mii­seen jou­lu­ai­hei­seen poh­jaan ja piir­tää koh­de sii­hen so­pi­vas­ti.

– Ajat­te­lin, et­tä täl­lais­ta voi­si näin jou­lun al­la ko­keil­la. Voi tul­la it­se tai tuo­da va­lo­ku­van. Piir­tä­mi­seen me­nee pa­ri­kym­men­tä mi­nuut­tia, Sal­mi­nen ku­vai­lee.

Pi­ka­ka­ri­ka­tyy­ri teh­dään lyi­jy­ky­näl­lä ja sen hin­ta on 30 eu­roa, mikä on tois­ta luok­kaa kuin Sal­mi­nen nor­maa­lis­ti te­ke­mis­sä töis­sä.

– Isom­mas­sa ka­ri­ka­tyy­ris­sä suun­ni­tel­laan yh­des­sä ti­laa­jan kans­sa mitä muu­ta ku­vas­sa voi­si ol­la mu­ka­na ja mitä sii­nä voi­si ta­pah­tua. Teen sen sit­ten en­sin lyi­jy­ky­näl­lä ja vii­meis­ten hy­väk­syn­nän jäl­keen tus­sil­la ja ha­lu­tes­sa puu­vä­reil­lä. Se on mo­nen päi­vän pro­ses­si, Sal­mi­nen ku­vaa eroa pi­ka­ku­vaan.

Sal­mi­nen on omien las­ku­jen­sa mu­kaan teh­nyt ural­laan yli 5000 ka­ri­ka­tyy­riä. Hä­nen ku­vi­aan jul­kais­taan sään­nöl­li­ses­ti eri leh­dis­sä mm. Uu­tis­Rau­mas­sa ja il­ta­päi­vä­leh­tien sa­na­ris­ti­kois­sa.

– En mal­ta jää­dä eläk­keel­le ol­leen­kaan. Tyk­kään täs­tä hom­mas­ta edel­leen.

Al­ku­sy­säys ka­ri­ka­tyy­rien piir­tä­mi­sel­le syn­tyi, kun Sal­mi­nen oli nuo­re­na poi­ka­na seu­raa­mas­sa tai­tei­li­jan mal­lia.

– Olin 15-vuo­ti­as, kun Rau­man tai­tei­li­ja­seu­ran po­ruk­ka ti­las­sa Lah­des­ta yh­den piir­tä­jän opet­ta­maan me­tal­lig­ra­fiik­kaa. Isä­ni sa­noi mul­le, et­tä tule si­nä­kin kat­so­maan, siel­lä var­maan on jo­tain mie­len­kiin­tois­ta. Huo­ma­sin sit­ten siel­lä, et­tä kun opet­ta­ja kier­te­li jo­kai­sen luo­na ja piir­si sa­mal­la jo­kai­ses­ta ka­ri­ka­tyy­rin. Kat­se­lin, et­tä on­pas mie­len­kiin­tois­ta hom­maa.

Ka­ri­ka­tyy­ri on ke­vy­em­pi kuin maa­lat­tu tai va­lo­ku­vat­tu muo­to­ku­va, mut­ta sil­ti kun­ni­oi­tus koh­teel­le.

– Kuva ei saa ol­la ir­vi­ku­va. Koh­teen per­soo­nal­li­suus pi­tää löy­tää ja ko­ros­taa sitä. Julk­kik­set, joi­ta nä­kee pal­jon te­le­vi­si­os­sa ovat hel­pom­pi piir­tää, kun ovat sitä kaut­ta tut­tu­ja, Sal­mi­nen poh­tii.

Ka­ri­ka­tyy­ris­sä tär­kein­tä on il­me.

– Il­meen pi­tää ol­la koh­teel­le so­pi­va. Kas­vot ja sil­mät var­sin­kin ovat tär­kei­tä. Ide­a­na on, et­tä jos joku koh­ta on iso sitä suu­ren­ne­tään ja pien­tä pie­nen­ne­tään. Yleen­sä ku­vis­sa on iso pää ja pie­ni krop­pa.