Kari Koskelle työ oli selvä ykkösasia
Rauman ja Uudenkaupungin telakoita pelastamassa ollut ex-kaupunginjohtaja julkaisi muistelmansa.
Janne Rantanen
Rauman kaupunginjohtajana kahdeksan vuotta ollut Kari Koski julkaisi työuraansa keskittyvän muistelmakirjan. Aiheen rajaus on sikäli luonteva, että Koskelle työ oli selvästi ykkösasia.
Sekin oli selvää, mikä Koskelle kaupunginjohtajana oli tärkeintä. Ykkösprioriteettina niin Uudessakaupungissa kuin Raumalla oli yritysten hyvinvointi ja työllistäminen.
– Kaupunginjohtajan on otettava ykköstykin rooli kaupungin edunvalvonnassa ja lähdettävä aina tarvittaessa Helsinkiin asti, linjaa Koski kirjassa.
Lähtöjä isolle kirkolle riitti. Ministeriöt sun muut tulivat tutuiksi. Parhaina päivinä oli viisikin tapaamista sovittuna.
Kosken johtajakauden isoja hankkeita Raumalla olivat muun muassa Lakarin alue, HKScanin broileritehdas, Metsä-Fibren saha ja kasvattajarahasto.
Mutta se, josta Koski tullaan muistamaan, on Rauman telakan pelastaminen. Kun STX siirsi kahden matkustaja-autolautan rakentamisen Raumalta Turkuun ja pian sen jälkeen ilmoitti Rauman alasajosta, Koski oli jo käärinyt hihansa.
Käynnistyi samankaltainen operaatio kuin Uudessakaupungissa parikymmentä vuotta aikaisemmin. Kaupunki osti telakka-alueen vuonna 2014 ja mahdollisti laivanrakennuksen jatkumisen.
Operaatio oli raskas. Kun kaupasta neuvoteltiin, vaati Turun telakan johtaja Jari Anttila sopimukseen kirjausta, ettei Raumalla saisi rakentaa tai korjata laivoja. Kun kaupoista väännön jälkeen saatiin sovittua, kului allekirjoitustilaisuuteen vielä seitsemän tuntia, paljastaa Koski.
– Vastapuolen asianajajat olivat virkaintoisia kloppeja, jotka halusivat hiustenhalkomista. Onneksi joku isännistä keksi välillä hakea lähigrillistä ruokaa. Saatiin oikein juhlava gourmet-ateria ison asian kunniaksi. Rauma maksoi, kertoo Koski, lakimies itsekin.
Kaupunginjohtajan kiire ja paineet eivät siihen päättyneet, päinvastoin. Uusi telakkayhtiö RMC tarvitsi tilauksia. Koski paiski lujasti duunia.
– En ole koskaan nähnyt virkamiesjohtajaa, joka olisi pistänyt itsensä ja ammattitaitonsa samalla tavalla likoon kuin Kari Koski teki, kiittelee RMC:n perustajiin kuulunut Ari Salmi kirjassa.
RMC aloitti pienemmillä projekteilla. Kesällä 2016 RMC sai ensimmäisen laivatilauksensa Tanskasta ja perään syksyllä aiesopimuksen Merivoimien sotalaivoista.
Vähän perspektiiviä. Telakan sulkeminen oli Raumalle kova isku ja iso uhka. Mutta mietipä ”Ämpärporia” 1990-luvun syvän laman vuosina. Opel siirsi autovalmistuksensa Saksan-tehtaalleen, Salcomp vei tuotantonsa Turkkiin ja telakka meni konkurssiin.
Uudenkaupungin työttömyysaste oli pahimmillaan 33,7 prosenttia.
Koski oli henkilöstöpäällikkönä, kaupungin lakimiehenä ja elinkeinotoimenjohtajana keksimässä tapoja työllistää ihmisiä ja estää väkipako kaupungista. Samat aiheet pysyivät agendalla kaupunginjohtajavuosina 2004-2012.
Kosken Kari -nimisen muistelmateoksen kirjoitti Merja Koski miehensä sanelusta ja vanhoihin lehtijuttuihin vahvasti tukeutuen.
Kirjoittajan valinta ei oikeastaan yllätä. Merja Koski osallistui useimpiin Karin edustustilaisuuksiin. Kutsujat tottuivat siihen, että Koskilta tulee kaksi tai ei yhtään.
Se kävi tämän kirjoittajallekin nopeasti selväksi. Kutsuin Rauman tuoreen kaupunginjohtajan Lukon matsiin syksyllä 2012. Yritin sönköttää, etten saa ylimääräistä paikkaa, kun bisnesklubi on loppuunmyyty. Irtojakkaralla siitä selvittiin, kolmestaan peli katsottiin – ja jatkossa junailin sen lisäpaikan tavalla tai toisella.