Mer­ja Kö­nö­nen / STT

Itä­me­rel­lä on ta­pah­tu­nut lo­ka­kuus­ta 2023 läh­tien yh­dek­sän var­maa me­ri­kaa­pe­li­va­hin­koa. Mää­rä on kas­va­nut huo­mat­ta­vas­ti.

– Va­li­tet­ta­vas­ti näyt­tää sil­tä, et­tä ei­vät nämä jää vii­mei­sik­si, sa­noi tur­val­li­suus­joh­ta­ja Jaak­ko Wal­le­nius te­le­o­pe­raat­to­ri Eli­san tie­do­tus­ti­lai­suu­des­sa kes­ki­viik­ko­na.

Wal­le­niuk­sen mu­kaan mi­tään yh­tä rat­kai­sua kaa­pe­li­rik­ko­jen es­tä­mi­sek­si ei ole, vaan tar­vi­taan mo­nen­lai­sia sekä vi­ra­no­mais­ten et­tä lain­sää­dän­nön toi­mia. It­se kaa­pe­lei­ta ei saa "ank­ku­rin­kes­tä­vik­si", vaik­ka ne vah­vo­ja ovat­kin.

– Ei tämä kes­tä rah­ti­lai­van pai­noa. 50 000 ton­nia pai­na­va ja 15 ki­lo­met­riä tun­nis­sa me­ne­vä mö­tik­kä rik­koo min­kä ta­han­sa, kaa­pe­li­pät­kää esi­tel­lyt Wal­le­nius sa­noi.

Hän pi­tää­kin tar­peel­li­se­na Suo­mes­sa vi­rin­nyt­tä kes­kus­te­lua sii­tä, mi­ten avoi­mes­ti kaa­pe­lei­den ta­pais­ten kes­keis­ten inf­ra­koh­tei­den si­jain­tie­dot ovat saa­ta­vil­la. Me­ri­kart­toi­hin on ol­lut mer­kit­ty­nä inf­ra, jon­ka yli ei ole suo­ta­vaa ajaa ank­ku­ril­la.

– Se mit­ta­va avoi­muus on ra­ken­net­tu toi­sen­lai­seen maa­il­ma­nai­kaan. On hyvä asia, et­tä sitä tar­kas­tel­laan uu­des­taan, sekä vi­ra­no­mais­ten et­tä vii­me kä­des­sä lain­sää­dän­nön kaut­ta edus­kun­nas­sa.

Wal­le­niuk­sel­ta ky­syt­tiin, on­ko Suo­men­lah­den ti­lan­ne saa­nut yh­ti­ön et­si­mään tur­val­li­sem­pia kaa­pe­li­reit­te­jä. Hä­nen mu­kaan­sa on it­ses­tään sel­vää, et­tä suun­ta on Suo­mes­ta län­teen.

– Ha­em­me eri­lai­sia ta­po­ja yh­teyk­sien var­mis­ta­mi­sek­si, Wal­le­nius sa­noi. Sen tar­kem­min hän ei ha­lun­nut asi­aa ava­ta.

Eli­sa on myös var­men­ta­nut jär­jes­tel­män­sä niin, et­tä kaa­pe­li­kat­ko­kaan ei py­säy­tä tie­to­lii­ken­net­tä, vaan se oh­jau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti toi­sil­le rei­teil­le.

Eli­sal­la on ol­lut vuo­des­ta 1997 läh­tien kaik­ki­aan 18 kaa­pe­li­kat­koa, niis­tä val­ta­o­sa ank­ku­rei­den ai­heut­ta­mia. Me­ri­lii­ken­teen oh­jaus on sit­tem­min pa­ran­tu­nut mer­kit­tä­väs­ti, ja huo­li­mat­to­muu­des­ta joh­tu­neet kat­kot ovat vä­hen­ty­neet. En­nen Itä­me­ren alu­een ti­lan­teen ki­ris­ty­mis­tä eh­ti ol­la usei­ta vuo­sia, jol­loin kat­ko­ja ei ol­lut lain­kaan.

Ve­nä­jän var­jo­lai­vas­toon kuu­lu­vak­si epäil­lyn Eag­le S -tank­ke­rin epäil­lään kat­kais­seen ank­ku­ril­laan jou­lu­päi­vä­nä usei­ta tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lei­ta ja Est­link 2 -säh­kön­siir­to­yh­tey­den Suo­men ja Vi­ron vä­lil­lä. Vi­oit­tu­neis­ta kaa­pe­leis­ta kak­si oli te­le­o­pe­raat­to­ri Eli­san me­ri­kaa­pe­lei­ta, jot­ka kul­ke­vat Hel­sin­gin ja Tal­lin­nan vä­lil­lä. Mo­lem­mat kaa­pe­lit on saa­tu kor­jat­tua.

Yh­tei­nen te­ki­jä vii­me ai­ko­jen kaa­pe­li­va­hin­gois­sa on ol­lut, et­tä niis­sä kai­kis­sa on epäil­ty alus­ta, joka on voi­tu tun­nis­taa ja jota on voi­tu seu­ra­ta, ja et­tä alus on ol­lut joko tu­los­sa Ve­nä­jäl­tä tai me­nos­sa sin­ne, Wal­le­nius ku­va­si. Vi­ra­no­mais­ten teh­tä­vä­nä on nyt sel­vit­tää, on­ko kaa­pe­lei­ta va­hin­goi­tet­tu ta­hal­laan ja on­ko kyse joh­de­tus­ta toi­min­nas­ta.

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­com pois­ti me­re­na­lai­sen inf­ran paik­ka­tie­dot avoi­mes­ta Os­ka­ri-tie­to­pal­ve­lus­ta vii­me vuo­den ke­sä­kuus­sa tois­tai­sek­si. Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­riö myös kes­keyt­ti lo­ka­kuus­sa Tra­fi­co­min val­mis­te­le­man Si­jain­ti­tie­to­pal­ve­lun käyt­töö­no­ton.