Nina Tör­nudd / STT

Suo­ma­lai­set käyt­tä­vät tänä vuon­na jou­lun viet­toon kes­ki­mää­rin 560 eu­roa, ker­too Nor­dea. Jou­lu­lah­joi­hin käy­te­tään 346 eu­roa, ja muu­hun, ku­ten ruo­kaan ja ko­ris­tei­siin, ku­luu kes­ki­mää­rin 214 eu­roa.

Nor­de­an jou­lu­tut­ki­muk­sen mu­kaan kes­ki­mää­räi­nen lah­ja­bud­jet­ti on tänä vuon­na 13 eu­roa suu­rem­pi kuin vii­me vuon­na, mut­ta mui­hin jou­lu­ku­lui­hin käy­te­tään 10 eu­roa vä­hem­män kuin vuo­si sit­ten.

Lah­jois­sa pin­tan­sa pi­tä­vät kes­to­suo­si­kit eli suk­laa ja muut ma­kei­set, mut­ta myös lah­ja­kor­tit, le­lut, vaat­teet, kir­jat ja raha ovat suo­sit­tu­ja lah­jo­ja.

Vas­taa­jis­ta 59 pro­sent­tia ar­vi­oi käyt­tä­vän­sä jou­luun sa­man ver­ran ra­haa kuin vii­me vuon­na, mut­ta Black Fri­da­yn ym­pä­ril­le ke­hit­ty­nyt os­tos­rie­ha an­toi os­viit­taa ai­em­paa pir­te­äm­mäs­tä jou­lu­kau­pas­ta. Nor­de­an kort­ti­mak­su­da­tan pe­rus­teel­la mar­ras­kuun lop­pu­vii­kol­la käy­tet­tiin en­nä­tyk­sel­li­nen mää­rä ra­haa.

– Ku­lut­ta­ja­hin­to­jen nou­su on tait­tu­nut ja an­si­o­ta­son nou­su puo­les­taan jat­ku­nut, jo­ten os­to­voi­man koh­dal­la ol­laan me­nos­sa pa­rem­paan suun­taan. Vaik­ka vie­lä ei ole näh­ty isoa hyp­päys­tä ku­lu­tuk­ses­sa, on se al­ka­nut he­rä­tä hor­rok­ses­ta, sa­noi Nor­de­an eko­no­mis­ti Juho Kos­ti­ai­nen tie­dot­tees­sa.

Lah­ja­os­tok­set siir­ty­vät to­den­nä­köi­ses­ti yhä laa­jem­min verk­koon, Kos­ti­ai­nen en­na­koi.

– Black Fri­day -vii­kol­la­kin verk­ko­kaup­pa­mak­su­jen mää­rä kas­voi 25 pro­sent­tia vii­me vuo­des­ta ja on lä­hes kak­sin­ker­tais­tu­nut vii­des­sä vuo­des­sa.

Suu­rin osa suo­ma­lai­sis­ta ei mie­ti il­mas­ton­muu­tos­ta teh­des­sään jou­lu­lah­ja­os­tok­sia. Vas­taa­jis­ta 56 pro­sent­tia sa­noi, et­tei­vät he mie­ti il­mas­ton­muu­tos­ta hank­kies­saan lah­jo­ja. Noin kol­ma­so­sa sa­noi os­ta­van­sa lah­jak­si joko ym­pä­ris­töl­le vä­hem­män hai­tal­li­sia tuot­tei­ta (17 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta) tai ai­neet­to­mia lah­jo­ja (16 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta).

Noin nel­jä­so­sa (26 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta) sa­noi an­ta­neen­sa jou­lu­lah­jak­si käy­tet­ty­jä tuot­tei­ta, ja toi­nen nel­jä­so­sa voi­si aja­tel­la an­ta­van­sa. Useim­min jou­lu­lah­jak­si käy­tet­ty­jä tuot­tei­ta an­ta­vat nai­set, nuo­rem­mat ikä­ryh­mät ja lap­si­ta­lou­det.

Ky­se­ly­tut­ki­muk­sen to­teut­ti mar­ras­kuun al­ku­puo­lel­la Kan­tar Fin­land. Sii­hen vas­ta­si in­ter­net­pa­nee­lis­sa rei­lut tu­hat 18–79-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta. Vir­he­mar­gi­naa­li on 1,5–3 pro­sent­tiyk­sik­köä suun­taan­sa.