His­to­ri­al­li­nen Rau­man Van­ha Raa­ti­huo­ne ko­kee mit­ta­van kun­nos­tuk­sen, kun ra­ken­nus res­tau­roi­daan niin si­säl­tä kuin ul­koa. Si­sä­ti­lois­sa vah­vis­te­taan par­hail­laan lat­ti­a­ra­ken­tei­ta ja val­mis­tel­laan par­hai­ta rat­kai­su­ja pai­no­voi­mai­sen il­man­vaih­don to­teut­ta­mi­seen. Si­sä­pi­hal­le si­joit­tu­van uu­dis­ra­ken­nuk­sen reu­na­vah­vis­tet­tu poh­ja­laat­ta on jo va­let­tu.

– Raa­ti­huo­ne on hy­vin eri­tyi­nen työ­maa, sil­lä jo­kai­nen työ­vai­he on suun­ni­tel­tu etu­kä­teen mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti. Kos­ka ky­sees­sä on ar­vo­kas ja his­to­ri­al­li­nen ra­ken­nus, do­ku­men­toin­tia teh­dään vii­koit­tain myös res­tau­roin­ti­työn ai­ka­na, ra­ken­nut­ta­jain­si­nöö­ri Mit­ri Va­ha­mä­ki ker­too.

Mu­se­o­koh­teen en­sim­mäi­sen ker­rok­sen ti­lo­ja on täy­tet­ty ar­ke­o­lo­gis­ten kai­vaus­ten jäl­keen so­ral­la ja pääl­le on le­vi­tet­ty vaah­to­la­si­ker­ros. Vaah­to­la­si­ker­ros toi­mii ala­poh­ja­ra­ken­teen ka­pil­laa­ri­kat­ko­na ja läm­mö­ne­ris­tee­nä. Por­tin puo­lei­sel­le sei­nus­tal­le on avat­tu van­ha ovi­auk­ko, jos­ta lii­kun­ta­es­tei­set pää­se­vät jat­kos­sa kul­ke­maan si­sään en­sim­mäi­sen ker­rok­sen ti­loi­hin.

Kaik­ki lat­ti­a­ra­ken­teet ava­taan, tar­kas­te­taan ja vah­vis­te­taan tar­vit­ta­es­sa. Väli- ja ylä­poh­jas­sa van­han kat­to­lau­doi­tuk­sen pääl­le li­sä­tään yh­te­näi­nen puu­lan­ku­tus, jot­ta ra­ken­nuk­sen pa­lo­tur­val­li­suus pa­ra­nee.

– Rat­kai­su pe­rus­tuu puun hiil­ty­mi­seen pa­lo­ti­lan­tees­sa. Pa­lo­ti­lan­tees­sa puun pin­taan muo­dos­tuu hii­li­ker­ros, joka hi­das­taa puun si­sä­o­sien läm­pe­ne­mis­tä ja pa­la­mis­ta, ra­ken­ne­suun­nit­te­li­ja Mik­ki Kelt­to In­si­nöö­ri­toi­mis­to Lau­ri Meh­to Oy:stä sa­noo.

Kel­ton mu­kaan sei­nän vie­rus­toil­la väli- ja ylä­poh­jan il­man­sul­ku­pa­pe­ri­ker­ros tii­vis­te­tään pe­rin­tei­ses­ti hiek­ka­täy­töl­lä tii­li­muu­re­ja vas­ten.

Raa­ti­huo­neen ul­lak­ko­ti­las­sa teh­dään ve­si­ka­ton puu­ra­ken­tei­den ja ylä­poh­ja­palk­kien la­ho­vau­ri­o­kor­jauk­sia. Ylä­poh­ja­palk­kien vä­lit on puh­dis­tet­tu van­hois­ta la­si­vil­lois­ta, la­ho­vau­ri­oi­tu­nei­ta palk­ke­ja on vah­vis­tet­tu ja palk­kien vä­liin asen­ne­taan pa­lo­lan­ku­tus. Kos­teu­de­ne­ris­tä­jä­nä ul­lak­ko­ti­las­sa, ylä­poh­ja­palk­kien tii­li­muu­rin si­sään me­ne­väs­sä pääs­sä, toi­mii koi­vu­tuo­hi.

– Pe­rin­tei­nen koi­vu­tuo­hi on erit­täin hyvä kos­teus­sul­ku puu­ra­ken­teen ja tii­li­muu­rin vä­lis­sä. Se pi­tää kos­teu­den ul­ko­na, mut­ta lä­päi­see ulos­päin hie­man ve­si­höy­ryä, jol­loin ra­ken­ne voi kui­vua tuo­hen läpi. Koi­vu­tuo­hi asen­ne­taan val­koi­nen pin­ta­puo­li puu­ra­ken­net­ta vas­ten, Mik­ki Kelt­to ker­too.

Ke­vääl­lä raa­ti­huo­neen yl­le nou­see sää­suo­ja. Te­li­nei­den pys­ty­tys on tar­koi­tus aloit­taa maa­lis­kuus­sa. Sää­suo­jan ra­ken­ta­mi­seen on va­rat­tu ai­kaa kuu­kau­den ver­ran.