Jan­ne Ran­ta­nen, UR

Suo­men Nato-jä­se­nyys avaa Rau­man te­la­kal­le mark­ki­na­sau­maa so­ta­lai­vo­jen vien­nil­le, ar­vi­oi­tiin uu­tis­ju­tus­sam­me elo­kuus­sa. On­ko to­si­aan mah­dol­lis­ta, et­tä Rau­mal­la alet­tai­siin ra­ken­taa so­ta­lai­vo­ja muil­le­kin Nato-mail­le?

– Täy­sin mah­dol­lis­ta. Ge­o­po­liit­ti­sen ti­lan­teen vuok­si kiin­nos­tus mei­tä koh­taan on hy­vin ak­tii­vis­ta Poh­jois­mais­sa. Ruot­sin ja Tans­kan so­ti­la­sat­ta­se­at ovat hil­jat­tain vie­rail­leet Rau­man te­la­kal­la. Hal­li­tuk­sem­me pu­heen­joh­ta­ja Stig Gus­tav­son esit­te­li asi­aa Suo­men pre­si­den­tin val­ti­o­vie­rai­lun yh­tey­des­sä nor­ja­lai­sil­le, vas­taa RMC:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen.

Myös USA:n lai­vas­ton uu­dis­ra­ken­nuk­sis­ta vas­taa­va ami­raa­li esi­kun­ti­neen on tu­tus­tu­nut RMC:n toi­min­taan.

– Hän­kin oli var­sin vai­kut­tu­nut, sa­noo Nie­mi­nen.

RMC ra­ken­taa Me­ri­voi­mil­le nel­jä mo­ni­toi­mi­kor­vet­tia. Toi­sen aluk­sen tuo­tan­to käyn­nis­tet­tiin lo­ka­kuus­sa te­la­kan mo­ni­toi­mi­hal­lis­sa.

– Ruot­sil­la, Nor­jal­la ja Tans­kal­la on mer­kit­tä­vät tar­peet sa­man­tyyp­pi­sil­le jäis­sä kul­ke­vil­le aluk­sil­le kuin Me­ri­voi­mien kor­ve­tit. Suo­mi ja Rau­ma so­vel­tuu eri­no­mai­ses­ti näi­den alus­ten ra­ken­nus­pai­kak­si. Meil­lä on val­mii­na fa­si­li­tee­tit, ka­pa­si­teet­ti ja osaa­mi­nen. Li­säk­si si­jain­tim­me on ihan­teel­li­nen tä­hän toi­min­taan, pun­ta­roi Nie­mi­nen.

Me­ri­voi­mien Lai­vue 2020 -hank­kees­sa RMC ra­ken­taa so­ta­lai­vat ja Saab hoi­taa nii­hin ase­jär­jes­tel­män. Sa­man­tyyp­pi­ses­tä kon­sep­tis­ta myös mui­den mai­den edus­ta­jat ovat ol­leet kiin­nos­tu­nei­ta.

– Kul­la­kin maal­la on kui­ten­kin oma so­ta­tek­niik­kan­sa, täy­den­tää Nie­mi­nen.

Vi­ra­no­mais­puo­lel­la RMC ta­voit­te­lee edel­leen jään­mur­ta­ja­kaup­po­ja. Ruot­sin Sjö­farts­ver­ket ha­kee kil­pai­lu­tuk­sel­la te­ki­jää ai­na­kin yh­del­le uu­den pol­ven jään­mur­ta­jal­le. Kor­vaus­tar­vet­ta on, sil­lä jään­sär­ki­jä At­lel­le tuli juu­ri 50 vuot­ta mit­ta­riin.

Sa­man ikä­luo­kan mur­ta­jia on Ruot­sil­la kak­si muu­ta­kin, sa­moin Suo­mel­la. Suo­men hal­li­tu­soh­jel­mas­sa mur­ta­ja­han­kin­ta mai­ni­taan, mut­ta tois­tai­sek­si han­ke ei ole eden­nyt.

– Ihan­teel­lis­ta oli­si, mi­kä­li val­ti­ot pys­tyi­si­vät to­teut­ta­maan han­kin­to­ja yh­teis­työs­sä ku­ten ai­em­min. Näin pys­tyi­sim­me op­ti­moi­maan sy­ner­gi­a­mah­dol­li­suu­det, sa­noo Nie­mi­nen.

En­tä ke­säl­lä pal­jon huo­mi­o­ta saa­nut ICE-aloi­te? USA:n ja Suo­men pre­si­den­tit sekä Ka­na­dan pää­mi­nis­te­ri jul­kai­si­vat hei­nä­kuus­sa jul­ki­lau­su­man jään­mur­ta­jien tuo­tan­nos­ta.

– Koh­ta vuo­si­kym­men on teh­ty töi­tä riit­tä­vän osaa­mis­ta­son saa­vut­ta­mi­sek­si huip­pu­tek­ni­sil­le tuot­teil­le. Sen osaa­mi­sen pi­tä­mi­nen suo­ma­lai­sis­sa kä­sis­sä on ol­lut var­sin haas­ta­vaa. Kuin­ka täs­sä mah­taa käy­dä? Yh­teis­työ­tä toki pi­tää teh­dä mut­ta hyö­dyt ei­vät voi ol­la yh­den­suun­tai­sia, osaa­mi­sen ja mää­räys­val­lan pi­tää säi­lyä Suo­mes­sa, pai­not­taa Nie­mi­nen.

Pal­jon jään­mur­ta­jia ra­ken­ta­nut Hel­sin­gin te­lak­ka siir­tyi ve­nä­läi­so­mis­tuk­ses­ta ka­na­da­lai­sel­le Da­viel­le, joka tun­ne­taan jään­mur­ta­jien ja sota-alus­ten te­ki­jä­nä. Tä­hän men­nes­sä Hel­sin­gin te­lak­ka ei ole saa­nut yh­tään lai­va­kaup­paa.

– Hel­sin­gin te­la­kan suun­nit­te­luo­sas­to te­kee to­den­nä­köi­sim­min töi­tä ka­na­da­lais­te­la­kan tar­pei­siin, ar­vi­oi Nie­mi­nen.

TT-Li­nen kah­des­ta mat­kus­ta­ja-au­to­lau­tas­ta en­sim­mäi­nen luo­vu­tet­tiin syk­syl­lä ti­laa­jal­leen. Toi­sen ”tas­ma­ni­a­lai­sen” ra­ken­ta­mi­nen ete­nee ai­ka­tau­lus­sa. Kun lai­va läh­tee, oli­si uu­sil­le ti­laa. Kos­ka voim­me odot­taa uu­ti­sia lai­va­kau­pois­ta?

Spi­rit Of Tas­ma­nia IV:n luo­vu­tus­ti­lai­suu­des­sa Stig Gus­tav­son va­kuut­ti, et­tä ky­syn­tää on ja ”jois­sa­kin pai­kois­sa on jo ol­lut kä­den­pu­ris­tuk­sia, mut­ta so­pi­muk­sia ei ole kir­joi­tet­tu­na”.

Toi­mi­tus­joh­ta­ja Nie­mi­nen pal­jas­ti Uu­tis­rau­mal­le, et­tä esi­so­pi­muk­sia täys­säh­köis­ten mat­kus­ta­ja­lai­vo­jen kau­pois­ta kuu­luu par­haas­sa ta­pauk­ses­sa lä­hi­ai­koi­na.

– Fuse-hank­keem­me on eden­nyt jo reit­ti­koh­tai­sia lai­va­kon­sep­te­ja. Olem­me tun­nis­ta­neet Eu­roo­pan lä­hi­a­lu­eil­ta yli 40 reit­tiä, joil­la täys­säh­kö oli­si pa­ras ener­gi­an­läh­de mat­kus­ta­ja­lai­val­le. Kes­kus­te­lu­ja on me­neil­lään use­am­man­kin va­rus­ta­mon kans­sa, ker­too Nie­mi­nen.

Lä­hi­ve­sil­lä täl­lai­sia reit­te­jä ovat ai­na­kin Vaa­sa-Uu­ma­ja ja Hel­sin­ki-Tal­lin­na. Ja myös Tur­ku-Tuk­hol­ma Maa­ri­an­ha­mi­nas­sa kou­ka­ten.