Toisen merivoimien aluksen metallityöt alkoivat Rauman telakalla
UutisRauma
Rauman telakalla käynnistyi jo toisen monitoimikorvetin rakentaminen perinteisellä steel cutting -seremonialla. Seremonia juhlisti monitoimikorvetin rakennusvaiheen aloitusta, jota päästiin todistamaan etuajassa yhdessä puolustusministeriön, Merivoimien sekä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen edustajien kanssa. RMC:ssä uskotaan, että yhtiön kyvykkyys houkuttelee telakalle myös uusia tilauksia.
Rauma Marine Constructions (RMC) ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia Merivoimille Laivue 2020 -hankkeessa. Suorituskykyiset monitoimikorvetit on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin mukaan lukien jääolosuhteet. RMC on tehnyt merkittäviä investointeja ja parantanut omia kyvykkyyksiään ensimmäisen monitoimikorvetin rakentamisen aikana. Korvetit rakennetaan juuri tätä projektia varten rakennetussa suljetussa erityistilassa, joka takaa tarvittavan turvallisuuden ja laadun.
– RMC:llä on sopimus neljän monitoimikorvetin rakentamisesta Merivoimille yhteistyössä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen kanssa. Kiinteä yhteistyö tilaajan kanssa takaa sen, että alukset vastaavat niitä tarpeita, joita Merivoimilla tulevaisuudessa on. Ensimmäisen monitoimikorvetin rakentamisen aikana olemme tehneet suuren määrän kehitystyötä, joka hyödyttää merkittävästi myös tulevien alusten rakentamista. Kun toisen monitoimikorvetin rakennustyöt nyt käynnistyvät, olen tyytyväinen, että voimme tehdä sen useita viikkoja etuajassa, kertoo toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Monitoimikorvettien rakentaminen liittyy kansalliseen turvallisuuteen ja myös tuotannon aloitukseen osallistuivat puolustusministeriö, aluksen tilaajana toimiva Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, laivojen luokituslaitos Lloyds’s Register sekä Rauma Marine Constructionsin (RMC) johto sekä henkilöstö.
– Puolustusvoimien logistiikkalaitos arvostaa vuorovaikutteista yhteistyötä RMC:n kanssa. Uskomme, että tämän ansiosta Merivoimat saavat käyttöönsä kaikissa olosuhteissa parhaiten tarpeita vastaavat monitoimikorvetit. RMC on pystynyt vastaamaan vaatimuksiimme, sanoo Logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo.
– Kyvykkyytemme rakentaa sekä sotalaivoja että muita erikoisaluksia, kuten jäätä murtavia aluksia on huippuluokkaa. Uskomme, että näillä on merkittävää kysyntää tulevaisuudessa. Panostuksemme vihreään teknologiaan kiinnostavat lisääntyvässä määrin uusia asiakkaita, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen
Kokonaan suomalaisessa omistuksessa olevan RMC:n perustamisesta tuli maaliskuussa 2024 kuluneeksi kymmenen vuotta. Tänä aikana yhtiö on rakentanut kaupalliseen käyttöön palkitut matkustaja-autolautat MyStarin Tallinkille (2022), Aurora Botnian Wasalinelle (2021) ja Hammershusin Molslinjenille (2018).
Tällä hetkellä monitoimikorvettien lisäksi rakenteilla on toinen kahdesta Spirit of Tasmania -matkustaja-autolautasta TT-Line Companylle Australiaan. Ensimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta luovutettiin asiakkaalle syyskuun puolivälissä. RMC:n tilauskanta on yli miljardi euroa.
Monitoimikorvettien päätiedot:
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Miehistö: 70